De viswinkel die oma Schmidt ruim 100 jaar geleden startte, is inmiddels een miljoenenbedrijf met bekende horecaklanten, een enorm assortiment en een grote fabriek met een bijbehorend energieverbruik. Om de energierekening te verlagen, werd een nieuw besturingssysteem voor de koelinstallatie aangeschaft.
Hele zeeduivels, verse langoustines en plateaus fruits de mer zijn slechts een paar voorbeelden van de indrukwekkende vis-, schaal- en schelpdierproducten in de toonbank van de winkel van Koninklijke Schmidt Zeevis. Met 400 vierkante meter en een assortiment van meer dan 3.000 verschillende visproducten, valt deze zaak zonder twijfel in de buitencategorie onder de viswinkels. Naast klanten in de winkel (alleen voor particulieren) bedient het bedrijf ook horecazaken in het midden- en hoge segment, grote cruiseschepen wereldwijd en shipstores (waar rederijen hun inkopen doen).
Ruim honderd jaar geleden, rond 1916, opende Schmidt Zeevischhandel aan de Rotterdamse Scheepstimmermanslaan haar deuren. “Oma Schmidt stond aan de wieg van het bedrijf - opa Schmidt werkte in die tijd bij de bereden politie. Onder haar leiding groeide de zaak al snel uit tot meer dan een viswinkel. Er ontstond onder andere een samenwerking met restaurants uit de buurt,” aldus mededirecteur Jos van Vuren. Tot 2000 was het bedrijf in handen van de familie Schmidt, daarna zijn de aandelen verkocht aan de Kennemervis Groep. Sinds 2012 zijn Marcel van Breda en Jos van Vuren de trotse eigenaren. Schmidt Zeevis zet inmiddels tientallen miljoenen per jaar om. Het bedrijf huist sinds 2015 in een kolossaal pand in de vorm van een schip, aan de kop van de Spaanse Polder in de Maasstad. Achter de winkel bevindt zich een grote fabriek waar de aangeleverde vis op bestelling onder andere wordt ontschubd, gefileerd en geportioneerd. “Anno nu willen klanten de vis zo veel mogelijk panklaar geleverd krijgen. Door personeelstekorten in de horeca is er geen tijd en ervaring meer in de keuken om dat werk zelf te doen. De tijden zijn veranderd; toen ik hier binnenkwam in 1989, ging zo’n 75% onbewerkt de deur uit.”
Jos van Vuren (links) en Rinke Kortenbach
In de fabriek wordt vanwege de grote bederfelijkheid van vis op lage temperatuur (tussen de 2 en 4 °C) gewerkt. Alle vis verlaat bovendien gekoeld of diepgevroren het pand. Daar gaat heel wat energie in zitten; voor de bijkomende rekening geldt hetzelfde. “Toen de energiecrisis uitbrak, schoot onze rekening met factor vijf omhoog. Dat was wel even slikken,” aldus Jos. Aanleiding voor Rinke Kortenbach van de RBK Group om het besturingsprogramma voor koelinstallaties: FOPRO voor het voetlicht te brengen. Omdat hij nauw betrokken was bij de bouw van de fabriek, kende hij de locatie én Jos goed. “We zagen mogelijkheden om het energieverbruik naar beneden te brengen met FOPRO. Het is een slim softwareprogramma dat rust creëert in de machinekamer,” aldus Rinke. Simpel gesteld houdt het systeem continu balans tussen koude opwekkers en – mogelijke – verbruikers. Zo ontstaat er zowel in de fabriek als in de machinekamer regie, in tegenstelling tot andere systemen die meestal enkel ad-hoc reageren op de koudevraag. Behalve een lager energieverbruik, scheelt dat ook behoorlijk in het onderhoud. Rinke maakt de vergelijking met een auto: “Als die heel vaak start en stopt, is de techniek veel sneller opgebrand dan als hij steeds lange tijd rustig draait.”
Jos knikt. Hij is het type man dat niet snel voor één gat te vangen is. “Ik krijg dagelijks talloze mails van partijen die met hun heilige graal mij tien potten goud beloven. Maar als Rinke met iets komt, weet ik: hier moet ik goed naar kijken.” Vorig jaar mei werd het oude besturingssysteem daarom vervangen door het FOPRO-softwareprogramma. “Hiermee kunnen we een heel concrete vergelijking maken tussen de situatie voor en na. Het energieverbruik van de koelinstallatie is tussen de 15 en 20% gedaald en het verbruik van de hele fabriek ligt circa 10% lager dan voorheen. Met de energierekeningen die hier binnenkomen, gaat het dus om enorme besparingen,” vertelt Rinke terwijl hij de FOPRO-app laat zien op zijn telefoon. Daarmee kunnen zowel RBK als Jos en collega’s realtime het verbruik van de koelinstallatie inzien. Rinke: “Jos heeft daar natuurlijk geen tijd voor, maar wij houden dat goed in de gaten. Als we iets opmerkelijks zien, vragen we de monteurs van de koelinstallatie meteen om een check.”
Niet alleen wat betreft hard- en software maakt Schmidt Zeevis keuzes met oog op de toekomst. Jos: “We zijn een erkend leerbedrijf en nemen graag de nieuwe generatie mee in onze zaak. Standaard lopen hier zes of zeven stagiaires rond. Dat vraagt natuurlijk ook veel van ons – ik heb zelfs speciaal iemand aangenomen om hen te begeleiden. Maar we vinden het belangrijk om jonge mensen enthousiast te maken voor ons mooie vak. In deze tijd zijn goede medewerkers minstens zoveel waard als goede klanten.”
www.schmidtzeevis.nl
www.rbk.nl
Beeld: ©Herbert Wiggerman
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2024