De markt van plantaardige voedingsmiddelen zou tegen 2030 7,7% van de wereldwijde eiwitmarkt kunnen uitmaken, met een waarde van meer dan 162 miljard dollar, tegenover 29,4 miljard dollar in 2020, volgens een nieuw rapport van Bloomberg Intelligence (BI). De wereldwijde vraag naar dierlijke en zuivelproteïnen zal tegen die tijd naar verwachting 1,2 biljoen dollar bedragen.
Volgens het nieuwe rapport zorgen industriële giganten zoals Beyond Meat, Impossible Foods en Oatly voor een toename van plantaardige voedingsopties door samen te werken met restaurants en grote ketens. Meer traditionele en gevestigde concurrenten, zoals Kellogg en Nestlé, proberen een voorsprong te nemen door hun distributie van plantaardige producten op te drijven en door promotiecampagnes op te zetten die hun verscheidenheid aan opties onder de aandacht brengen.
BI verwacht dat de bevolkingsgroei die een druk op de hulpbronnen veroorzaakt, zal bijdragen aan de groei van plantaardige voeding. De regio Azië-Stille Oceaan is bijzonder kwetsbaar voor een beperkte voedselvoorziening, met een verwachte bevolking van 4,6 miljard tegen 2030. Als gevolg daarvan zal de regio de markt voor plantaardige eiwitten waarschijnlijk domineren tot 64,8 miljard dollar in 2030, tegenover 13,5 miljard dollar in 2020. Het grootste deel van die markt in Azië-Pacific zal bestaan uit alternatieve zuivelproducten, namelijk 57% in 2030.
Vleesalternatieven zullen een aanzienlijk aandeel hebben in alle plantaardige voedingsmogelijkheden tot 2030. Als de markt voor alternatief vlees een gelijkaardig groeipatroon volgt als dat van plantaardige melk, verwacht BI dat de markt voor alternatief vlees in de volgende tien jaar zal uitblinken van $4,2 miljard tot $74 miljard. Belangrijke aanjagers van de groei van plantaardig vlees zijn het toegenomen bewustzijn van de voordelen op het gebied van gezondheid en duurzaamheid, evenals aanhoudende dalingen van de productprijs.
Internationale restaurantketens, waaronder Taco Bell, Chipotle, Jamba Juice en Starbucks, zullen een belangrijke rol spelen in de toegenomen verkoop en consumptie van plantaardige alternatieven. Grote ketens die hamburger-, worst- en melkalternatieven aanbieden, zullen de gewoonten van de consument aanmoedigen om zich aan te passen aan plantaardige voedingsproducten. BI verwacht dat faux-kip het komende jaar bijzonder sterk zal groeien.
Lees het volledige rapport ‘Plant-Based Foods Poised for Explosive Growth’
bloomberg.com
Bron: Bloomberg Intelligence