De voedingsindustrie heeft in 2022 een opmerkelijke omzetgroei doorgemaakt. Maar liefst 65 procent van de bedrijven heeft een omzetstijging weten te realiseren. Van deze bedrijven heeft de helft zelfs meer dan 20 procent meer omzet behaald. Dat blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers door onze redactie.
Het tweede kwartaal was het meest succesvolle kwartaal, waarbij maar liefst 70 procent van de bedrijven een toename in omzet zag ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2021. Bij 36 procent van de bedrijven steeg de omzet zelfs met meer dan 20 procent.
Uit de analyse blijkt dat de grootte van het bedrijf een belangrijke rol speelt in het succes. De grootste bedrijven behaalden de meeste omzetstijgers, met een percentage van 87 procent voor bedrijven met meer dan 250 werknemers. Maar ook kleinere bedrijven wisten hun omzet te verhogen, met 61 procent omzetstijgers onder de "eenpitters".
Het is interessant om te zien hoe deze cijfers zich verhouden tot voorgaande jaren. In 2012, het eerste jaar dat het CBS de omzetstijgers en –dalers in de voedingsindustrie begon te meten, was dit het slechtste jaar. Toen daalde bij 50 procent van de bedrijven de omzet, waarvan bij 15 procent van de bedrijven met meer dan 20 procent. In 2021 daarentegen, het beste jaar sinds de start van het meten, steeg bij 66 procent van de bedrijven de omzet. In 2022 behaalden 65 procent van de bedrijven een omzetgroei, wat 2022 het op één na beste jaar maakt.
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2023