Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Een succesvol experiment in Finland heeft aangetoond dat nudging – subtiele aanpassingen in winkelomgevingen – de verkoop van biologische producten flink kan verhogen. In een Finse supermarkt steeg de verkoop van biologische wortelen met maar liefst 253%. Dit experiment was onderdeel van het Europese project 'Nudging Organic', waarin Finland, Zweden, Vlaanderen en Nederland onderzochten hoe nudging kan bijdragen aan een betere positionering van biologische producten.
In Vantaa, Finland, kregen biologische wortelen in een K-Citymarket een opvallende nieuwe plek, gecombineerd met communicatie zoals ‘Met één wortel kun je de wereld al verbeteren’. Dit leidde tot een forse toename in de verkoop. Heidi Haavisto-Meier van ProLuomu: “Het was een fijne samenwerking in de keten, met positieve feedback van zowel de retailer als van de producent. De deelnemende winkel heeft zelfs besloten het campagne materiaal te bewaren voor volgende jaren."
Ook in andere deelnemende landen leverde nudging tastbare resultaten op. In Zweden leidde een strategische verplaatsing van biologische producten naar drukkere winkelroutes tot een verkoopstijging van 65%. In Nederland zorgden subtiele visuele aanwijzingen op het schap voor een toename van 20% in de verkoop. Vlaanderen zag de verkoop van biologische producten met 33% stijgen dankzij positieve framing en ondersteunende campagnebeelden.
Bekijk het Nudging rapport Nederland 2024-2025.
Bionext.nl
Bron: Bionext
Vakblad Voedingsindustrie is een project van b2b Communications BV
© COPYRIGHT 2025 VOEDINGSINDUSTRIE | ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN
Powered by Wallbrink Crossmedia © 2025
Een abonnement kost € 80,- exclusief 9% BTW per jaar.
Wij werken conform de privacywetgeving. Na uw aanmelding ontvangt u een e-mail met een bevestigingslink. Pas nadat u deze link heeft aangeklikt bent u geregistreerd als ontvanger van de nieuwsbrief. Vindt u de mail niet in uw inbox, kijk dan ook bij ongewenste e-mail.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec