Nieuwe verpakkings-oplossingen voor plant-based
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nieuwe verpakkings-oplossingen voor plant-based

  • 14 september 2020
  • Door: Xandra Veltman

Het ontwikkelen, produceren, verpakken en vermarkten van op planten gebaseerde voeding is een inspirerend en dynamisch proces. Het Noord-Amerikaanse Reiser ondersteunt bedrijven die wereldwijd hun plantaardige vleesvervangers afzetten, vertelt sales manager Steve Lulich. 

“De categorie ‘plantaardige vleesvervangers’ is een snel groeiende niche. Je moet nú investeren als je niet wilt achterblijven maar deel wilt uitmaken van de toekomstige foodindustrie.” Dat zegt de bevlogen Steve Lulich, sales manager van Reiser in Amerika. Reiser is toonaangevend leverancier van verwerkings- en verpakkingsapparatuur voor de vlees-, gevogelte- en zeevruchtenindustrie, waaronder verpakkingsoplossingen van het Nederlandse Repak. De samenwerking tussen Reiser en Repak gaat ver terug. Een belangrijk gemeenschappelijk doel is dat beide partijen een partnerschap voor het leven willen met hun klanten. Al bijna tien jaar is Lulich intensief betrokken bij bedrijven die - overwegend in voedingslaboratoria - op planten gebaseerde voeding ontwikkelen, produceren en wereldwijd vermarkten. ‘De toekomst’ ligt steeds vaker ook in de schappen van Nederlandse supermarkten. 

Structuur

De productie en verpakking van plantaardige producten als vleesvervangers, is complexer dan het lijkt, stelt Lulich. “Vlees wordt enkelvoudig verwerkt en verpakt, of met additieven zoals kruiden. Plantaardige vleesvervangers zijn samengestelde producten waarvan de verschillende ingrediënten in diverse stadia op weer andere temperaturen tot stand komen. Aan het eind wordt alles gemengd en lijkt het sensorisch en qua smaak op vlees. Dat het een andere structuur heeft, merk je als bijvoorbeeld een vleesverwerker zo’n product verwerkt tot hamburgers, worst of gehakt. Hij gebruikt dezelfde machines als voor vleesverwerking, maar plantaardige producten reageren heel anders dan vlees. Dat vergt product- en procestechnologische kennis.” 

Bescherming

De verschillen worden nog duidelijker bij het verpakken. De drie belangrijkste elementen daarvan zijn bescherming, houdbaarheid en branding. De structuur van plantaardige vleesvervangers is kwetsbaar en de structuur beschadigt als je het product bijvoorbeeld te snel vacuüm verpakt met flexibele folie. Conclusie: je moet veel meer automatiseren, stelt Lulich. “Repak bijvoorbeeld werkt goed samen met robotleveranciers en andere partijen. Dat heb je nodig. Wil je plantaardige vlees- en straks ook kipvervangers op de markt brengen? Kies dan altijd een partner die je kan gidsen, die van begin tot eind weet wat goed werkt in jouw omgeving. Hun verpakkingsmachines bieden een scala aan mogelijkheden, met de zekerheid dat het product voldoende wordt beschermd en de mogelijkheid om snel te switchen naar andere verpakkingsvormen en -methoden.” 

Houdbaarheid

In de juiste verpakking is de houdbaarheid van op planten gebaseerde voeding veel gunstiger dan die van vlees. Je kunt de producten uitstekend bevroren vervoeren. Zelfs als je ze maanden later pas ontdooit blijft de structuur intact. Dat is bij vleesproteïnen wel anders. Maar, stelt Lulich: “Je moet bepaalde verpakkingsproblemen wel goed in het vizier hebben. De bacterievorming werkt anders dan bij vlees, kip of vis. Er wordt meer gewerkt met grondstoffen als bieten, mais, bonen, zeewier en algen. Je wilt de vorming van Listeria en andere bacteriën natuurlijk absoluut uitsluiten. De flexibiliteit in het kiezen van je verpakkingsoplossing is cruciaal en daarin bieden de dieptrekverpakkingsoplossingen van Repak weer veel mogelijkheden.”

Branding

De vaart der ontwikkelingen is afgevlakt door Covid-19. Dat momentum-gevoel, dat veel consumenten nu bereid zijn om geheel of gedeeltelijk over te stappen naar plantaardige producten, staat ineens op een laag pitje. Lulich: “Niemand weet hoe de wereld er over tien of vijftig jaar zal uitzien. Voor nu geldt dat de branding van producten gelikt moet zijn, wil je consumenten over de streep trekken. Verpakkingen beschermen het product en zorgen voor een langere houdbaarheid, én ze vertellen een verhaal over de inhoud. Dat zien consumenten; ze letten op de duurzame en ecologische uitstraling van verpakkingen. Als zich een nieuw bedrijf met een nieuw product aandient, zal die zich willen onderscheiden van de bestaande producten.” 

Wereld te winnen

Elk plantaardig product vecht zich een plek het schap in. Samen zorgen ze ervoor dat de beschikbare ruimte steeds groter wordt. Regelmatig verandert er iets aan de uitstraling. Lulich: “Er is vraag naar kleinere verpakkingen, minder plastics en alternatieve materialen als afbreekbare-, recyclebare- en monoplastics. Op elk product kan Repak meerdere verpakkingsconcepten toepassen. Wereldwijd vind je duizenden verpakkingsoplossingen van het Nederlandse bedrijf. Overal ondersteunen ze voorlopers in deze nieuwe industrie en denken ze mee over nieuwe ontwikkelingen, het beperken van voedselverspilling en het creëren van de juiste verpakkingsoplossing in relatie tot bescherming, houdbaarheid en uitstraling. Onze klanten en wijzelf ervaren diezelfde opwinding als Repak.” Er valt een wereld te winnen, in vele opzichten.

www.repak.nl
Beeld: © Repak

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2020