Nieuwe locatie Hutten en Zonen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nieuwe locatie Hutten en Zonen

  • 12 mei 2015
  • Door: Sophie Baan

Hutten en Zonen wilde de modernste en duurzaamste runderslachterij en vleesverwerker van Europa worden. Begin maart opende het bedrijf haar nieuwe productielocatie in Heeten. Mede-eigenaar Vincent Hutten vertrouwde de automatisering toe aan RBK Group. “Met RBK hadden we de juiste klik.”

‘De unit weegt het vlees en herkent aan het gewicht om welk deel van de koe het gaat’

Vrijwel alles bij het bedrijf Hutten en Zonen is nieuw: het pand, de productielijn en de productiewijze. “We hadden nu de kans om alles opnieuw te structureren”, vertelt mede-eigenaar Vincent Hutten. “We hebben slachterijen in heel Europa bezocht en met veel leveranciers gesproken. We hebben nu een goede basis waardoor we de komende jaren verder kunnen groeien.” Het bedrijf is vergaand geautomatiseerd. Het contact met mens en vlees is geminimaliseerd. “We werken nu een stuk efficiënter”, vertelt Vincent. “We slachten nog altijd hetzelfde aantal koeien, maar met minder mankracht en in een kortere tijd.” Ook is er veel aandacht voor duurzaamheid. Het bedrijf is Breeam-gecertificeerd.

Modulen FOBIS

Voor de automatisering koos Vincent voor de RBK Group. “Ik ben zelf altijd veel met automatisering bezig geweest. Dus ik wist wat ik wilde. In de markt hoorde ik goede verhalen over RBK en in het eerste gesprek hadden we een klik.” Hutten werkt met het ICT-systeem FOBIS van RBK. Dit pakket kan de hele automatisering van een levensmiddelenbedrijf voor haar rekening nemen, dus het logistieke proces, het ontzorgen van de productie en de kantoorautomatisering. “FOBIS is ontworpen voor de levensmiddelenindustrie,” vertelt Jan Wilbrink, mede-eigenaar van de RBK Group. “Het bevat alle functionaliteiten die van belang zijn in een levensmiddelenbedrijf, zoals de traceerbaarheid, het omgaan met verschillende productstromen en het borgen van de kwaliteitsgegevens. FOBIS is opgebouwd uit modulen en kan eenvoudig uitgebreid worden. Hutten kan bijvoorbeeld besluiten om in de toekomst aan retailers te gaan leveren. Met een extra module heeft Hutten een goede aansluiting op de EDI-systemen van retailers.”

Logische menu’s

RBK heeft het systeem specifiek voor Hutten ingericht. Vincent merkt dat dat prettig werkt. “FOBIS is opgebouwd uit logische menu’s, die voor ons relevant zijn. Dus je kunt de informatie eenvoudig terugvinden. En het is gebruiksvriendelijk. Het is snel te begrijpen, ook voor de mensen op de werkvloer.” Als voorbeeld noemt hij de weegunit. Via een lopende band komen de verschillende delen van de koe bij een weegschaal. De unit weegt het vlees en herkent aan het gewicht om welk deel van de koe het gaat, bijvoorbeeld een lende. De juiste knop op het scherm licht op, zodat medewerkers snel zien waar ze op moeten drukken. “Ik merk dat de opbouw van het systeem goed is”, vertelt Vincent. “Tijdens het produceren ontdek je steeds meer zaken die je graag aan het systeem wilt toevoegen, zoals klantspecifieke wensen. Dat soort aanvullingen zijn geen probleem.”

Coördinatie

RBK Group heeft niet alleen de FOBIS software geleverd. Ook de coördinerende werkzaamheden met de verschillende toeleveranciers zijn door hen verzorgd. “We hebben een complete netwerkinfrastructuur voor Hutten opgezet en uitgevoerd”, aldus projectleider Bennie Meijer van de RBK Group. “Alle applicaties, ook van andere toeleveranciers, zijn hierin verwerkt; zoals camerabewaking, toegangscontrole, tijd- registratie systeem en telefonie. Om de continuïteit van alle processen te borgen zijn alle applicaties, zowel in productie als op kantoor, op twee servers gebracht. Deze twee servers staan in replica. Bij uitval van één server werken alle processen verder op de andere server.” Vincent vindt dat prettig dat alles is ondergebracht bij RBK. “Deze week sprak ik iemand over het kalibreren van watermeters. Ik kon hem doorverwijzen naar Bennie en hij zorgt ervoor dat de gegevens in het systeem goed geborgd worden.”

Compleet

“RBK Group heeft een aantal key users in ons bedrijf opgeleid,” vervolgt Vincent. “Zij kunnen het systeem uitleggen aan de andere medewerkers en eventuele storingen zelf verhelpen. Bovendien, we hebben nauwelijks storingen meer.” FOBIS noemt hij ‘een compleet systeem’. “Bij andere leveranciers liepen we soms tegen beperkingen aan. Ze konden ons wel helpen, maar daar waren extra kosten aan verbonden. Dat komt bij RBK niet voor.” Wilbrink bevestigt dat dat de stijl is van RBK Group: “Wij zijn de branche-experts op ICT-gebied, dus we weten exact wat een levensmiddelenbedrijf nodig heeft. We hebben niet alle details vastgelegd in een dik contract. We zijn partners. Dus ons systeem omvat alles wat je van een automatiseringssysteem mag verwachten. Daar kan een klant op vertrouwen.”

www.rbk.nl

Bron: © Marcel van Engelenburg