Miljoenen euro’s meer subsidie naar vlees- en zuivelreclames
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Miljoenen euro’s meer subsidie vlees- en zuivelre­clames

  • 18 april 2024

De subsidies voor reclamecampagnes binnen de Europese voedingssector tonen een opvallende verschuiving naar dierlijke producten, dat blijkt uit de meest recente subsidieronde van de Europese Unie. Van het totaalbudget van 143 miljoen euro voor de promotie van voedselproducten is bijna de helft bestemd voor vlees en zuivel.

Subsidietoename voor vlees en zuivel

Uit de verdeling van de middelen blijkt dat van de 143 miljoen euro, 46 miljoen specifiek is gereserveerd voor reclamecampagnes gericht op vlees- en zuivelproducten. En daarnaast is er een toewijzing van bijna 29 miljoen euro voor campagnes die vlees promoten, een verdubbeling ten opzichte van 2022 en het hoogste bedrag sinds 2021. Na een daling van de reclame-uitgaven vorig jaar, is er dit jaar een opmerkelijke herstel in de financiering.

Daling in plantaardige promoties

In contrast met de toename van subsidies voor vlees- en zuivelproducten, is er een afname te zien in de financiering van plantaardige reclamecampagnes. Waar in 2022 nog 73 miljoen euro naar deze sector ging, is dat bedrag in 2023 gedaald naar 68 miljoen. Deze daling markeert een voortzetting van de trend die sinds 2021 zichtbaar is.

De financiële keuzes van de Europese Commissie in deze subsidierondes werpen vragen op over de afstemming van financiële stimulansen met de bredere klimaat- en gezondheidsambities van de EU. Dier&Recht roept de Europese Commissie nogmaals op: neem uw eigen ambities serieus en stop met het tegenwerken van de transitie.

Dierenrecht.nl

Bron: Dier & Recht