Milieu Centraal lanceert Keurmerkenwijzer
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Milieu Centraal lanceert Keurmerken­wijzer

  • 16 november 2020

Door de enorme hoeveelheid aan keurmerken op voedingsmiddelen zien consumenten door de bomen het bos niet meer. Uit onderzoek van I&O Research bleek namelijk dat bijna 7 op de 10 mensen vinden dat er teveel keurmerken zijn. Milieu Centraal stuurt de komende weken consumenten op onderzoek om topkeurmerken voor duurzame voeding te spotten. De onafhankelijke voorlichtingsorganisatie maakt het de consument makkelijker met de Big Ten: de tien topkeurmerken voor duurzame voeding in de supermarkt. Deze zijn terug te vinden in de Keurmerkenwijzer.

Consumenten zijn sceptischer over keurmerken dan een paar jaar geleden. De voorlichtingsorganisatie biedt de Keurmerkenwijzer aan als gratis kompas. Van de 300 beeldmerken met duurzaamheidsclaims in de Keurmerkenwijzer zijn maar liefst 140 beeldmerken te vinden op voedselproducten. Tien keurmerken voor voeding springen er echt uit in ambitie op diverse aspecten van duurzaamheid in combinatie met een strenge controle. Milieu Centraal noemt dit de topkeurmerken.

Keurmerkensafari in supermarkt en keukenkast

Vanaf 11 november kunnen consumenten op Keurmerkensafari in de supermarkt en de eigen keukenkast. In vier filmpjes laat Milieu Centraal zien hoe je duurzaam boodschappen kunt doen door de Big Ten van topkeurmerken te spotten voor de productcategorieën koffie, thee en cacao; zuivel en eieren; groente en fruit; en vlees en vis.

“Door voor die 10 topkeurmerken te kiezen maken mensen hun boodschappen een stuk duurzamer,” vertelt Paulien van der Geest van Milieu Centraal.

milieucentraal.nl

Bron: Milieu Centraal