Meer foodproducenten doen mee met het Wintercollectief
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Meer foodprodu­centen doen mee met het Wintercol­lectief

  • 14 november 2022

Steeds meer voedselproducenten geven gehoor aan de oproep om extra te doneren aan de Voedselbank, die momenteel door de toename van het aantal klanten een tekort aan voedzame producten heeft. Op 25 oktober maakten vier Hollandse voedselproducenten (Unox, Iglo, Hak en Bolletje) bekend zich te verenigen als Wintercollectief om de Voedselbank te hulp te schieten. Er werd de nadrukkelijke oproep gedaan aan collega-producenten om ook extra te doneren en mensen die het nodig hebben de winter door te helpen. Zes merken hebben daar nu al gehoor aan gegeven. De tien merken doneren vanuit het Wintercollectief ruim 1.9 miljoen producten.

Sneeuwbaleffect

De zes merken die hebben besloten zich ook aan te sluiten bij het Wintercollectief zijn: Honig, Koninklijke De Ruijter (beide The Kraft Heinz Company), FrieslandCampina, Maaslander, Calvé en No Fairytales. Naast soepen, potten groenten en peulvruchten, tussendoortjes en diepvriesmaaltijden, worden met de uitbreiding van het collectief nu ook producten als kaas, houdbare melk, hagelslag, pindakaas en groentewraps aangeboden. Het Wintercollectief is een open collectief waar andere merken zich bij kunnen aansluiten die ook een bijdrage willen leveren om gezinnen te hulp te schieten.

Esther van Spronsen van Unox: “We hebben als collectief veel positieve en warme reacties gekregen van collega-merken en producenten. Het laat zien dat we in gezamenlijkheid in staat zijn om een bijdrage te leveren aan een groot en urgent maatschappelijk probleem. Het is hartverwarmend dat er de afgelopen twee weken al zes prachtige merken bij het collectief zijn gekomen. We doen dit allemaal vanuit dezelfde overtuiging: niemand zou in Nederland honger mogen lijden.” En het collectief gaat door. Producenten kunnen zich nog steeds aansluiten en meedoen. Graag zelfs, want de nood is echt hoog. Kleine of grote producenten, grote donaties of kleinere aantallen. Alles helpt. De Voedselbank is erg blij met de 1.9 miljoen producten die nu al toegezegd zijn. Leo Wijnbelt, voorzitter van Voedselbanken Nederland: “Het effect van dit initiatief overtreft onze verwachtingen. Dat het zo groots opgepakt zou worden hadden we niet durven dromen. Met dit enorme aantal producten kunnen wij veel huishoudens voorzien van voedzame maaltijden.”

Hetwintercollectief.nl

Bron: HAK