Maxima Seafood in retail
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Maxima Seafood in retail

  • 10 juni 2019
  • Door: Janneke Vermeulen

De ambitie bij visleverancier Maxima Seafood om uit te breiden naar retail bestond al even. Toen vanuit Delhaize de vraag kwam om coquilles te leveren, werden de plannen snel concreet. Dat vroeg wél om de nodige aanpassingen. 

Helemaal aan het eind van de kade, naast de visafslag en pal tegenover de hoge vuurtoren van IJmuiden, huist in het grootste pand van de straat vishandelaar Maxima Seafood. “Gericht op de groei”, aldus Martijn Spilt, één van de drie directeuren van het bedrijf. Hij vertelt dat drie jaar geleden vishandelaren Gebroeders Bakker en Karel Hoeve IJmuiden besloten de krachten te bundelen: “Er was een flinke overlap in onze activiteiten, maar wat betreft afzetgebieden vulden we elkaar aan.” Dus werd er een nieuwe huisvesting gezocht en een naam die ook internationaal “lekker bekt”. Het bedrijf heeft namelijk afnemers in onder andere België, Frankrijk, Spanje, Italië én ver buiten Europa. In Nederland kan Maxima Seafood onder andere Hanos en Sligro tot haar klanten rekenen. 

IJmuiden als draaischijf

Zo’n 30% van de verhandelde vis komt uit de Noordzee en wordt op de nabijgelegen veiling gekocht: kabeljauw, tong, schol, zeeduivel en andere vissoorten. Spilt: “We zijn afhankelijk van wat de zee ons geeft. Hoewel de seizoenen inmiddels meer in elkaar over lopen dan tien jaar geleden, kan het aanbod nog steeds verschillen. Zo exporteren we in de zomer makreel uit de Noordzee naar Spanje. In de winter importeren we die juist vanuit Spanje.” Behalve makreel wordt ook andere vis geïmporteerd, vanuit onder meer IJsland, Noorwegen (zalm) en Japan (coquilles). “De gunstige ligging van deze locatie, recht aan de Noordzee en op 20 minuten van Schiphol, speelt een grote rol. IJmuiden is een draaischijf in de vishandel”, aldus Spilt. De toestand waarin de vis binnenkomt en naar buiten gaat (bevroren of vers), verschilt. Dat geldt ook voor de mate van bewerking. Sommige vis komt in z’n geheel binnen en wordt bij Maxima Seafood gefileerd, geportioneerd, verpakt en voorzien van etiket. Soms ondergaat de vis ook een bewerking om de houdbaarheid te verlengen en voedselveiligheid te waarborgen. In andere gevallen wordt de vis weer alleen ontdooid en verpakt.  

Bederfelijk product

Het bewerkingsproces dient hoe dan ook snel te gebeuren, gezien de bederfelijkheid van het product. Spilt: “Soms kopen we kabeljauw om zeven uur ’s ochtends in op de veiling en landt ‘ie dezelfde avond op de luchthaven van Tel Aviv.” Het vergroten van de afzetmarkt in het buitenland behoorde tot de groeiplannen van Maxima Seafood, evenals de wens om de verkoop uit te breiden naar retail. “Toen vanuit Delhaize de vraag kwam om coquilles te leveren, raakten de plannen in een stroomversnelling. Vanaf begin dit jaar voorzien we de Belgische supermarkten van coquilles”, vertelt Spilt. Dat vroeg wel om de nodige aanpassingen. In de automatisering moest er een tandje bij, ook op kantoor. Spilt: “Met de meeste klanten hebben we veel persoonlijk contact. Vanuit retail wordt er alleen digitaal gecommuniceerd. Bestellingen, pakbonnen, facturen; alles gaat via een digitaal systeem.” 

Vedran Zubovic (links) en Ronald Schoorl

Ook in de productieruimte werd een plek ingericht om te voldoen aan de hoge eisen van de retailers. Zo kwam er een nieuwe verpakkingslijn met daarin een automatische weeg- en etiketteermachine van Espera (type ES5911), die online is gekoppeld aan informatie uit het ERP-systeem van ReflexSystems. Hoofd ICT Ronald Schoorl licht toe: “Normaliter leveren we coquilles groot uit, in emmertjes of blikken. Voor de consumentenmarkt moeten ze in kleine bakjes met twee compartimenten. Alle codes en actuele gegevens, zoals de herkomstinformatie, allergenen declaratie, voedingswaardetabel, gewicht en prijs moesten compleet en accuraat op de etiketten komen.” 

Esthetiek van de etiketten

De keuze voor Espera lag voor de hand voor Schoorl: “Ik heb jarenlang als ICT-consultant voedselverwerkingsbedrijven klaargestoomd voor afzet in de retail. Espera was altijd mijn favoriet, zeker vanwege de goede koppeling met ons ERP-pakket Reflex 3000.” 

Vedran Zubovic, verkoopadviseur bij Espera, vertelt: “Onze machines zijn modulair en kunnen dus aangepast of uitgebreid worden. Als de eisen van de afnemer wijzigen, kunnen de machines mee veranderen. Schoorl vult aan: “De machines van Espera hebben ook goede printers. Belangrijk voor ons retailproject, want de esthetiek van de etiketten speelt een steeds grotere rol in de consumentenmarkt.”

Ook over de after sales is Schoorl zeer te spreken: “Als er problemen of vragen zijn over de software, logt er iemand van Espera op afstand in en loodst ons erdoor heen. Bij hardwareproblemen staat er binnen drie uur een monteur op de stoep.” Handig, want “stilstaan is killing”, meent Martijn Spilt. “Retail duldt geen haperingen.”

www.espera.com
www.maximaseafood.nl

Beeld: ©DIEDERIK VAN DER LAAN

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019