Leveranciers trekken aan het kortste eind
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Leveranciers trekken aan het kortste eind

  • 11 april 2017

Europese supermarkten versterken hun positie richting toeleveranciers door internationale bundeling van inkoop. Internationale supermarktinkoopgroepen zijn al sinds de jaren ‘80 actief, maar voor de meeste mensen onbekend.  Met het rapport Eyes on the Price, brengt de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) de werking en mogelijk negatieve effecten van deze inkoopgroepen voor het eerst in beeld.
   
“Het was een lastig onderzoek”, stelt Gisela ten Kate van SOMO. “We wilden van leveranciers horen waar zij tegenaan lopen in onderhandelingen met de inkoopgroepen, maar slechts één producent wilde uiteindelijk – anoniem – met ons praten. Uit vrees klanten te verliezen voelen toeleveranciers zich kennelijk niet vrij om over hun relatie met supermarkten te vertellen. De conclusies uit ons onderzoek zijn echter heel duidelijk: door toenemende inkoopmacht van supermarkten trekken leveranciers en boeren aan het kortste eind. De machtsverhoudingen zijn scheef. Toeleveranciers moeten heel veel informatie delen en de onderhandelingen zijn complex. De kans dat leveranciers te maken krijgen met oneerlijke handelspraktijken neemt daarmee toe. Deze aspecten moeten veel meer aandacht krijgen van de Europese beleidsmakers.”

www.somo.nl

Bron: © iStock.com/photovideostock