'Koel- en vriesbedrijf ook kennispartner'
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

'Koel- en vriesbedrijf ook kennispartner'

  • 14 juni 2016
  • Door: Judith Witte

“De eisen die de foodbranche aan de koudeketen stelt, worden steeds sterker,” zegt Aloys Putmans, CEO/directeur van Nekovri, “maar de koel- en vriesbranche timmert hard aan de weg om hun toegevoegde waarde te bewijzen in koel- en vriesbewaring.” Over schaalvergroting, maatwerk, flexibiliteit en optreden als kennispartner.

“Er lijkt een steeds positiever imago te ontstaan van bevroren voedsel,” signaleert Aloys Putmans van Nekovri (Vereniging van Nederlandse Koel - en Vrieshuizen). “In de schappen van de supermarkt zijn steeds meer consumentenporties terug te vinden van verse éénpersoons maaltijden. Vanuit de voedingsbranche is er een steeds grotere vraag naar maatwerk.” Hoe speelt de koel- en vriessector hierop in? 

Schaalvergroting

“Koel- en vriesorganisaties zullen zich in de toekomst prominenter laten gelden als experts op het gebied van koel- en vriesbewaring in relatie tot belangrijke thema’s als kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid”, verwacht Aloys. “Naast de grote stappen die zijn gemaakt in energie-efficiency, is schaalvergroting een belangrijke trend. Kostprijsleiderschap en strategisch internationaal leiderschap lijken daarin leidend te zijn. Tegelijk vraagt de voedingsbranche om meer maatwerk. Juist de grotere organisaties blijken hier goed op in te kunnen spelen. Door onderlinge samenwerking en digitalisering is hun flexibiliteit de afgelopen jaren enorm vergroot. Als er een onverwacht een extra lading wordt aangeboden, weten de samenwerkende vrieshuizen razendsnel waar nog vries- of koelcellen vrij zijn. Deze ketenefficiency voegt duidelijk waarde toe voor klanten.”  

Kennispartner

Door allerlei maatschappelijke ontwikkelingen, zoals veranderend consumentengedrag, technologische ontwikkelingen en veranderingen op het gebied van (fijnmazige) logistiek, moeten koel- en vriesorganisatie steeds meer als kennispartner optreden richting klanten, zowel in de vers en gekoelde als in de bevroren segmenten. Dat blijkt uit onderzoek dat brancheorganisatie Nekovri samen met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vorig jaar liet uitvoeren. ‘De ontwikkeling zal zich niet alleen moeten beperken tot de koel- en vriesorganisatie zelf, maar in toenemende mate ook binnen de keten(s) van producten moeten plaatsvinden’, zo concluderen de organisaties in een prettig leesbaar rapport dat naar aanleiding van het onderzoek verscheen. ‘Gezien de verschillende eigenschappen, toepassingen en logistieke handelingen van producten, is valide kennis over de kwaliteit en veiligheid in relatie tot koel- en vriesbewaring essentieel om klanten binnen een steeds meer sluitende keten aan de organisatie te binden,’ staat er in het rapport.

Flexibiliteit

“Dat binden van de klant gebeurt door het aanbieden van maatwerk. Er is heel veel kennis bij de koel- en vrieshuizen; het zijn in feite allemaal niches,” zegt Aloys. “Dankzij de samenwerking en het verzamelen van al die niches kunnen ze ook veel beter de minder sterke periodes in het jaar opvangen. Vroeger werd een ULO-cel volgereden met appels en in de loop van het jaar gefaseerd leeggereden. Op een zeker moment was de koelcel leeg, maar was er nog geen nieuwe aanvoer. Nu kleinere koel- en vriesorganisaties onderdeel zijn van een groep, kan de capaciteit die vroeger niet werd gebruikt, makkelijker worden ingezet voor andere producten. Dit helpt ook in het terugdringen van voedselverspilling en het verminderen van voedselverliezen; een groot wereldwijd probleem. Vroeger werden er tonnen appels en tomaten doorgedraaid, tegenwoordig kunnen we voedsel veel beter bewaren en de kwaliteit bewaken. Er is in feite voedsel genoeg in de wereld; we hebben alleen een logistiek probleem.”

Experts

“Koelhuizen zijn de afgelopen jaren enorm gespecialiseerd. Er is veel onderzoek verricht naar hoe allerlei producten het best gekoeld kunnen worden. Bij het koelen van appels gaat het om tienden van graden nauwkeurig en om een heel specifieke luchtsamenstelling. Bij vlees bepaalt het tempo van invriezen in hoge mate de uiteindelijke kwaliteit van het product. Zo heeft ieder product zijn eigen specifieke behandeling. Uit onderzoek van Wageningen UR blijkt bijvoorbeeld dat bij groente en fruit vooral temperatuurbeheersing en een gesloten koelketen de belangrijkste methoden zijn om de kwaliteit te borgen. Op de tweede plaats komt vochtbeheersing. Door productkennis te combineren met verfijnde technieken, en dit te ondersteunen met de mogelijkheden van digitalisering, kunnen we het hele proces veel beter monitoren dan pakweg drie jaar geleden.” 

Meer lezen? Download hier het rapport ‘Op het kruispunt van ervaring en ambities’ – (Praktijk)onderzoek naar ontwikkelingen en trends in de koel- en vriessector in relatie tot leiderschap, energie-efficiency, duurzaamheid en de rol van de overheid. 

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2016