Kleurrijk en natuurlijk!
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Kleurrijk en natuurlijk!

  • 12 april 2016

Wereldwijd zijn consumenten steeds bewuster bezig met hun gezondheid en de producten die ze dagelijks eten of drinken. Wat zijn de implicaties van deze langlopende trend naar meer natuurlijke producten voor de voedsel- en drankenfabrikanten? 

De GNT Group (marktleider in de productie van kleurende levensmiddelen) wilde een beter beeld krijgen van de trend en besloot dit samen met onderzoeksbureau TNS te onderzoeken. Het onderzoek naar de eet -en winkelgewoonten werd gehouden onder 5000 consumenten in 10 landen binnen Europa, Azië, Noord- en Zuid-Amerika.

Natuurlijk is hoofdzaak

De meerderheid van de consumenten kiest bewust voor een gezondere productvariant in de supermarkt. In het bijzonder wordt er gelet op kunstmatige toevoegingen. Bovenaan de zwarte lijst staan conserveermiddelen en kunstmatige kleur– en smaakstoffen. Van de ondervraagden vermijdt 50% deze ingrediënten bij het doen van de boodschappen; 54 % geeft aan alleen natuurlijke kleuren in hun eten en drinken te willen. Om ervoor te zorgen dat er geen ongewenste ingrediënten in hun aankopen zitten, wordt bij aanschaf het etiket goed bestudeerd. De voorkeur gaat daarbij uit naar korte ingrediëntenlabels met begrijpelijke ingrediënten. Ongeacht de behoefte naar meer natuurlijke producten, wensen consumenten geen compromissen te sluiten met betrekking tot de aantrekkelijkheid van de producten die ze kopen. Voor een derde van de consumenten is kleur het beslissende criterium bij de keuze van een bepaald product.

Ingrediënten

Met dit gegeven in het achterhoofd, gaan levensmiddelenfabrikanten over op kleurende levensmiddelen. GNT’s kleurende levensmiddelen, in de markt bekend onder de naam EXBERRY®, zijn uitsluitend gemaakt van fruit, groente en eetbare planten. Omdat ‘Kleurende Levensmiddelen’ geclassificeerd zijn als ingrediënten en niet als toevoegingen, kunnen ze ook zo gedeclareerd worden.

Als Kleurende Levensmiddelen (concentraat van pompoen, vlierbessen) zijn het ideale componenten voor een clean-labelproduct en voldoen ze aan de wens van consumenten naar meer natuurlijke ingrediënten. Gezien de laatste consumententrends verwachten GNT-experts dat Kleurende Levensmiddelen binnen enkele jaren tot industriestandaard verheven zullen worden.

www.gnt-group.com 

Bron: © GNT Group