Dierenwelzijn, duurzaamheid, voedselveiligheid: ze spelen bij de keuze voor een stukje vlees een steeds belangrijker rol. Toch zijn deze aspecten alléén niet voldoende voor de veeleisende consument; ook de smaak, malsheid en textuur moeten perfect zijn. Deze kenmerken zijn terug te vinden in het hoogwaardige Australisch graangevoerd rundvlees ‘1788’.
Het verhaal van het Australisch rund begint in 1788. In dat jaar zette kapitein Arthur Philip voet aan land in New South Wales, aan de oostkust van Australië. In zijn vloot had hij zes koeien en een stier meegenomen. Zou hij toen al voorzien hebben dat deze omgeving de ultieme omstandigheden biedt voor het houden van vee?
Vijf jaar geleden begon Jan Zandbergen World-Wide Quality in Meat uit Veenendaal met het importeren van het gekoelde graangevoerd rundvlees. Het werd in de markt gezet onder het merk ‘1788’. Het bleek een schot in de roos. Het vlees komt van runderen van de rassen Hereford en Angus. De dieren grazen eerst 26 maanden lang sappig gras op de uitgestrekte en ongerepte groene vlaktes aan de oostkust. De combinatie met het milde klimaat biedt een surplus aan natuurlijke voedingsbronnen. Daarna gaan de runderen naar een ruime feedlot, waar ze gedurende 120 dagen een speciale granenmix gevoerd krijgen. Voor 1788 Platinum, de exquise klasse van het Black Angus vlees, is die periode 200 dagen. Commercieel directeur Arnold Burger: “Het graan geeft een mooie dooraderde structuur aan het vlees. Ook zorgt het voor een geweldige smaakboost.”
Op de winterbarbecue van de OSV (Ondernemers Sociëteit Voedingsindustrie) in januari 2016 konden de leden verschillende snitten van ‘1788’ van Jan Zandbergen naar hartenlust te proeven. De 170 aanwezigen waren unaniem in hun oordeel: ‘Dit vlees smelt weg op mijn tong’ en ‘Karaktervol vlees met een mooie structuur’ waren maar enkele van de complimenten die we hoorden.
En die smaak wordt gewaardeerd. Zelfs de grootste fijnproevers van de wereld zijn ervan onder de indruk. In het najaar van 2015 behaalde de steak van de 1788 Platinum-lijn een gouden medaille tijdens de ‘World Steak Challenge’ in Groot Brittannië. Bij deze competitie beoordeelde een internationale vakjury maar liefst 72 steaks vanuit de hele wereld. Slechts elf kregen een gouden onderscheiding. “Voor ons is dit een bevestiging van de kwaliteit,’’ zegt Arnold Burger.
Het slachten en uitsnijden van de dieren gebeurt in Australië. Het bedrijf prijst de goede organisatie van het vleesverwerkingssysteem in Australië. “Ook de traceability is goed geregeld,” vindt Burger. “Alle runderen krijgen een chip. Als het dier geslacht is, kan per technisch deel aan de hand van een barcode worden herleid bij welke boer het vandaan komt.” Gedurende de zes weken durende transit van Australië naar Europa krijgt het vlees voldoende tijd om te rijpen. “Dit maakt het voor ons mogelijk om de malsheid te garanderen,” zegt Arnold Burger. “Ook na aftrek van de tijd voor het transport kent het verse Australisch rundvlees een lange houdbaarheid mét behoud van kwaliteit.”
Na controle door de NVWA wordt het vlees naar Jan Zandbergen getransporteerd. Vanuit Veenendaal vindt de verkoop en distributie plaats. Het internationale salesteam staat voor de uitdaging om zeventien verschillende snitten de man te brengen. “Dat lukt heel goed,” zegt Burger. “Het mooie is namelijk dat ieder land zijn voorkeuren heeft. Zo is het staartstuk populair in Portugal en ribeye in Zweden. Het vlees wordt ook door een zusterbedrijf van ons geportioneerd en verwerkt tot steaks. We gooien natuurlijk niets weg,” benadrukt hij.
Het malse, vetdooraderde en goed gerijpte vlees biedt volop kansen voor de professionele gastronomie, vakslagers én voor de retail. Sinds twee jaar heeft de vleesverwerker ook een hamburgerlijn met Angus-, Wagyu-, Iberico- en Lambburgers. “We spelen hiermee in op de hamburgerhype,” zegt Arnold Burger. “De snippers van 1788 vormen de basis voor de Angusburger, kwalitatief hoogstaande burgers van 150 en van 200 gram. In heel Europa is er grote belangstelling voor.’’ Kortom, Jan Zandbergen staat niet stil: “We hebben ook nog graangevoerd rundvlees uit de USA en uit Uruguay, en het merk 1788 is nog lang niet uitgegroeid,” besluit Arnold Burger. “We hebben veel plannen en ideeën. En steeds meer fans.’’
Bron: © 1788 Beef