Informatiecampagne NAPV van start: ‘Elke stap telt’
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Informatie­campagne NAPV van start: ‘Elke stap telt’

  • 07 juni 2022

Op 28 juni 2022 geeft Staatssecretaris Van Ooijen tijdens een digitale bijeenkomst het startsein voor een informatiecampagne over de Nationale Aanpak Productverbetering, onder het motto: ‘Elke stap telt. Samen op weg naar een verbeterde productsamenstelling in 2030’. Tijdens de bijeenkomst zal het ministerie van VWS een oproep doen richting de voedingsindustrie – inclusief supermarkten, horeca en catering - om de samenstelling van bewerkte voedingsmiddelen te verbeteren, door actief deel te nemen aan de Nationale Aanpak Productverbetering.

“In het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling en het Nationaal Preventieakkoord zijn al stappen gezet naar een verbeterde samenstelling van bewerkte producten. Deze nieuwe aanpak versnelt en verbreedt deze beweging. Samen kunnen we het verschil maken en werken aan een gezondere samenleving”, aldus Staatssecretaris Van Ooijen.

Elke stap telt

De bijeenkomst is onderdeel van een jaarlange informatiecampagne onder het motto ‘Elke stap telt. Samen op weg naar een verbeterde productsamenstelling in 2030’. Als onderdeel hiervan faciliteert het ministerie van VWS in najaar 2022 en voorjaar 2023 een reeks informatieve bijeenkomsten. Daarnaast worden er via een besloten LinkedIn-groep nieuws, informatiematerialen, goede voorbeelden en tips gedeeld.

Geïnteresseerden uit de gehele levensmiddelensector kunnen zich aanmelden voor de bijeenkomst op 28 juni via aanmelder.nl en voor de besloten LinkedIn-groep.

Nationale Aanpak Productverbetering

De Nationale Aanpak Productverbetering is de opvolger van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling, dat eind 2020 afliep. Om invulling te geven aan de doelen van het Preventieakkoord, ontwikkelde een werkgroep met wetenschappers van het RIVM, het Voedingscentrum en de HAS Hogeschool, onder regie van het ministerie van VWS, een methodiek en criteria voor 14 productgroepen en 64 subgroepen. Het doel van de Nationale Aanpak Productverbetering is om het aandeel producten met de meest gunstige samenstelling te verhogen van 25% naar 50% in 2030, terwijl het aandeel minst gunstige producten verschuift van 25% naar 10%.

Bron: Schuttelaar & Partners