Hygiënisch ontwerp
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Hygiënisch ontwerp

  • 09 mei 2017
  • Door: Claudia Baenen

Jarenlang waren toeleveranciers aan de voedingsindustrie vooral bezig met de functionaliteit en productiviteit van hun ontwerpen. Of zij nu omgevingsvoorzieningen, machines, of machineonderdelen leverden, hun grootste zorg was: ‘voldoet het prestatievermogen aan de klanteisen?’. De vraag hoe je het schoon kan maken of onderhouden voor de gehele levensduur, had niet echt prioriteit. 

Vaak waren na een tijdje aanpassingen nodig om aan de steeds striktere voedselveiligheidsvoorwaarden te voldoen. Ontwerpen die niet schoon te maken zijn vanwege de vele ‘sandwich’-punten, werden aangepast. Voorzieningen in de buurt van de voedselstroom die een mogelijk ‘foreign material’-gevaar vormen, denk aan glazen lampen die bij beschadiging in het product terecht kunnen komen, werden vervangen. Aandrijvingen direct boven de voedselstroom met weinig of geen bescherming voor de producten eronder, werden verplaatst. 

Gelukkig krijgen hygiëne en voedselveiligheid steeds vaker vanaf het eerste ontwerp de aandacht die ze verdienen. Dat is, op zijn zachts gezegd, prettig. Want als voedselfabrikant wil je vele jaren vooruit met je aankoop. Daarbij komt dat schoonmaken van een hygiënisch ontworpen machine sneller gaat en effectiever is. En dat bespaart veel tijd, geld en zorgen. Kortom: een goed hygiënisch ontwerp is het fundament voor de voedselveiligheid, en daaruit voortvloeiend voor het consumentenvertrouwen.

Nu hoor ik u bijna denken: ‘Mooi verhaal hoor, maar ik heb machines in mijn fabriek staan die dan wel oud zijn, maar het nog prima doen, en ik heb niet het budget om dat allemaal zomaar te vernieuwen.’ Helaas zien we onszelf nog vaak geconfronteerd met nalatenschap uit tijden waarin de focus nog niet zo lag bij het hygiënisch ontwerp. Ook daarvoor is een oplossing, soms moeten we concessies doen, zelfs in een nieuw ontwerp. Wanneer u, om wat voor reden dan ook, geen optimaal hygiënisch ontwerp in huis heeft, is het zaak de daaruit voortvloeiende risico’s in kaart te brengen. Want weten is meten: alleen dan kun je eventuele risico’s goed managen met effectieve schoonmaakprocedures. 

Eén ding staat vast: de beste ontwerpen, zowel qua productiviteit als voedselveiligheid, komen voort uit een goede samenwerking tussen toeleveranciers en voedselproducenten. De beste inzichten ontstaan in multidisciplinaire teams; wanneer mensen die verantwoordelijk zijn voor ontwerp, productie, onderhoud en schoonmaak sámen de concept-tekeningen voor een nieuwe machine analyseren. 

www.commercialfoodsanitation.com

Claudia Baenen werkt bij Commercial Food Sanitation (an Intralox company). 

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2017