Haverdrinks en vegan kaas populair ondanks dip
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Haverdrinks en vegan kaas populair ondanks dip

  • 29 oktober 2024

De Nederlandse markt voor plantaardige voeding laat gemengde resultaten zien, blijkt uit het nieuwe rapport van het Good Food Institute (GFI). Terwijl de omzet met 1,8% groeide tot 309 miljoen euro in 2023, daalde het aantal verkochte verpakkingen en het volume. Producten zoals haverdrinks en vegan kaas blijven echter populair, maar hogere prijzen remmen de vraag naar plantaardige alternatieven af.

Lichte groei in 2024

De eerste gegevens van 2024 laten een lichte opleving zien in het omgezette volume na een dip in 2023. Vooral plantaardige melk en drinks lieten een waarde-omzetgroei van 8,2% zien in 2023, ondanks een afname in volume. De relatief hogere prijzen van plantaardige opties vormen een belemmering voor verdere groei, vooral in vergelijking met hun dierlijke tegenhangers. Zo is plantaardig vlees nog altijd 38% duurder dan dierlijk vlees, ondanks prijsdalingen in 2023.

Stijgende populariteit van plantaardige opties

Hoewel de totale vraag naar plantaardige producten afvlakt, zijn bepaalde segmenten zoals havermelk, veganistische room en kaas nog steeds in opmars. Haverdrinks bleken goed voor 42% van het verkochte volume plantaardige melk, en soja blijft het populairste basisingrediënt voor yoghurt en room. Nieuwe productlanceringen en innovaties blijven bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de markt voor plantaardige voeding in Nederland.

Lees het rapport ‘De Nederlandse retailmarkt voor plantaardige voeding’

Bron: GFI Europe