De Verspillingsvrije Week 2024 bracht opnieuw een golf van bewustzijn en acties door heel Nederland om voedselverspilling tegen te gaan. Met meer dan 185 partners en talloze lokale initiatieven werden miljoenen Nederlanders aangespoord om slimmer met voedsel om te gaan. Uit een onderzoek van Motivaction blijkt dat ruim 4 miljoen mensen tijdens deze week bewuster plannen, inkopen en creatief restjes verwerken. De boodschap: voedselverspilling voorkomen is niet alleen een week, maar een doorlopende inzet.
Dit jaar waren er meer dan 25 locaties waar mensen verspillingsvrij konden proeven en meedoen aan workshops, vaak georganiseerd door gemeenten en lokale sociale initiatieven. In de media was er uitgebreide aandacht, met onder andere NPO Radio 1, AD.nl en programma’s als ‘Eigen Huis en Tuin’. Ook op social media werd het thema volop gedeeld en versterkt door influencers zoals Saskia Sampimon-Versneij en Jetske van den Elsen. Supermarkten en andere bedrijven ondersteunden de week door het thema zichtbaar te maken met banners, wobblers en actiecampagnes, niet alleen voor klanten maar ook intern voor hun medewerkers.
Diverse acties hielpen consumenten eraan te herinneren voedsel volledig te gebruiken, zoals de recyclebare nudge-sticker die op 1,5 miljoen broden werd geplakt. Ambachtelijke bakkers boden daarnaast aanvullende materialen aan. In het onderwijs werd de jeugd betrokken met quizzen en masterclasses; de HAS green academy lanceerde zelfs een interne campagne. Ook inhoudelijke bijeenkomsten belichtten consumentengedrag en verspillingscijfers, met aandacht voor de cijfers van retail en catering. Minister Wiersma woonde de presentatie van de nieuwe retailcijfers bij en benadrukte het belang van de gezamenlijke strijd tegen voedselverspilling.
Bron: Stichting Samen Tegen Voedselverspilling