Groter denken
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Groter denken

  • 13 november 2018
  • Door: Pieter Vos , directeur Nutrilab

In relatief korte tijd heeft de digitalisering een enorme vlucht genomen. Bij Nutrilab ‘produceren’ we, met al onze analyses en monsters, inmiddels al onvoorstelbaar veel data. En dat geldt echt niet alleen voor ons.

De grote en zeer actuele vraag is: Hoe ontsluiten we met elkaar al die data? Want de roep om openheid en transparantie, zeker voor foodbedrijven, wordt luider. Als ondernemers moeten we ons realiseren dat de automatisering van onze bedrijven verder reikt dan de muren van het pand. Enen en nullen laten zich niet meer begrenzen.

Hoe kunnen we de informatie op een makkelijke en veilige manier ontsluiten in een wereld waar hackers op de loer liggen en cybersecurity hoog op de agenda staat? Het antwoord daarop vraagt hoe dan ook om nieuwe automatiseringssystemen, en tools waarmee je snel data-templates kunt bouwen. Eenvoud voor de gebruiker staat voorop. Het moet mogelijk zijn om met slechts enkele klikjes de juiste informatie te oogsten uit die enorme vijver vol data.

Voor wie er niet in thuis is, lijken de woorden ‘eenvoud’ en ‘digitalisering’ volslagen tegengesteld. Maar ik weet dat het kan. Vaststaat dat je er niet komt door je automatisering te bouwen op het fundament van de oude structuren. Die tijd is voorbij, het is tijd voor een denkomslag. Wie wil groeien in deze digitale wereld, moet groter gaan denken.

Pieter Vos

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2018