Boni Vers Ambacht en Espera-Nederland
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Boni Vers Ambacht en Espera-Nederland

  • 13 november 2018
  • Door: Hans Reichart

Vleesbedrijf Boni Vers Ambacht in Nijkerk en fabrikant van weeg- en uitprijsmachines Espera uit Eindhoven kenden elkaar al langer, maar hun samenwerking kreeg pas echt vorm toen er belangrijke veranderingen aankwamen in de wettelijke regels voor etiketten.

In 2008 was Gerrit van Zalk, category manager vers vlees van Boni. In dat jaar stapte hij bij de top van Boni binnen met het idee voor het realiseren van een centrale slagerij. Hij kreeg groen licht en in 2010 was de slagerij, Boni Vers Ambacht, een feit. Van Zalk koos een bijzondere aanpak. "Het doel was de kwaliteit van het verse vlees in onze winkels te behouden en te verbeteren en regie in de keten te nemen. Ons reguliere rundvlees komt van de samenwerking met de familie Veurink uit Reehze, die Limousin-runderen houdt. De dieren worden geslacht door VIT, die wij betalen. Wij zitten met de boer en VIT aan tafel en spreken een prijs met hen af op basis van de kostprijs. Ook voor varkens - het Valleivarken  - en pluimvee - de Comfortkip -  hebben we zulke korte ketens georganiseerd. Dankzij deze aanpak hebben we de duurzaamheid en kwaliteit volledig in de hand. We bemoeien ons met alles, van het voer tot mestverwerking en genetica."

Efficiënt

Boni Vers Ambacht voorziet de 45 supermarkten van Boni dagelijks van vers vlees. Elke dag levert de slachterij verse varkens en kippen, drie keer in de week komen de runderdelen naar Nijkerk. Daar portioneren de 60 medewerkers het vlees, wordt het verpakt, gewogen en geëtiketteerd. Er wordt op bestelling geproduceerd. Om 8.30 uur sturen de winkels hun bestellingen, om 16.30 uur staat alles klaar voor vervoer.

Het aantal winkels van Boni is gegroeid en er heeft zich een nieuwe afnemer gemeld: online-supermarkt Picnic. Wekelijks gaat er vanuit Nijkerk ruim 70 ton vlees naar de winkels en de Picnic-wagentjes. Van Zalk: "Onze aanpak; met vaste leveranciers, vaste prijs, extra aandacht voor kwaliteit, duurzaamheid en dierenwelzijn, is een investering, maar door deze vorm van ketenregie kunnen we  kostenefficiënter werken. Onze doelstelling is de aankoop van vlees betaalbaar te houden voor een breder publiek, waarbij zowel de boer/mester als retailer een eerlijke boterham kunnen verdienen.”

Espera past uitstekend bij die efficiënte aanpak, aldus Mischa Schmitz, salesmanager bij de specialist in weeg-, etiketteer- en printsystemen. Van Zalk bevestigt dat: "Toen we in 2008 met de voorbereidingen begonnen, waren we al in gesprek met Espera. Die keer kwamen we er niet uit, maar we zagen wel hun kwaliteit. Een paar jaar geleden besloten we de etikettering te vernieuwen. Volgens de wet moeten allergenen op het etiket vermeld staan in een afwijkend lettertype, althans met een andere typografie. Onze eerste leverancier kreeg het door problemen met de software niet voor elkaar. Ook werken met vast gewicht was een probleem."

Gouden kans

Schmitz: "Wij namen dat toen op ons. We hadden contact gehouden en zagen dit als een gouden kans." De eerste machine die Espera voor Boni Vers Ambacht in gebruik stelde, was een weeg-/uitprijslijn van het type ES 7011 Advanced Edition. Deze biedt een weegfunctie en een boven- en onderprinter en heeft een geïntegreerde dispenser voor het uitprijzen van de verpakkingen op variabel gewicht en op vast gewicht (e-wegen). Ook werd het softwarepakket Esprom geleverd voor de instellingen van de machine. Het pakket is standaard geschikt voor de aansturing van minimaal 20 machines en sluit prima aan bij het ERP-pakket dat Boni Vers Ambacht gebruikt.

Productiviteit 30% gestegen

Van Zalk: "We begonnen met een eerste lijn, als test voor de overstap naar een nieuwe leverancier. Het resultaat was goed en we hebben afgelopen voorjaar dan ook de vierde machine van Espera in gebruik genomen. In onze keuze speelde de betrouwbaarheid van de machines en de goede en snelle service van Espera een grote rol. Als er een verstoring is, kunnen we die vaak al zelf verhelpen, via een herstart. Mochten wij er niet uitkomen, dan kunnen ze vanuit Eindhoven meekijken in het systeem. Een snelle oplossing is voor ons belangrijk, want wij moeten door. We hebben geen voorraden en de winkels gaan elke dag om 8 uur weer open." De machines, is de ervaring, zijn gebruiksvriendelijk: wisselen van etiketten gaat volautomatisch, instellingen zijn eenvoudig aan te passen door de medewerkers. De overstap leverde meer op dan correcte en probleemloze etikettering: de nieuwe machines van Espera en de service droegen bij aan een verbetering van de productiviteit. Die ging met een kleine 30% omhoog. Van Zalk en Schmitz zijn het er dan ook over eens: het is een geslaagde overstap.

www.bonisupermarkt.nl
www.espera.com

Bron: © Ton Kastermans