FSIN: Strijd om gemaksconsument is begonnen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

FSIN: Strijd om gemakscon­sument is begonnen

  • 03 februari 2022

De komende tien jaar krijgen traditionele foodservicekanalen zoals de horeca te maken met felle concurrentie van supermarkten, die zich op het terrein van de directe consumptie storten. Dat blijkt uit de nieuwe FSIN Beleidsmonitor 2030. Aan de hand van een cijfermatige prognose én een achttal essays over de belangrijkste maatschappelijke thema’s, kijkt het FSIN vooruit naar 2030.

In 2030 is gemak voor de consument het belangrijkste motief om eten te kopen. In 2019 was routine met een marktaandeel van 40% nog veruit het belangrijkste aankoopmotief. In 2030 zal dat aandeel gekrompen zijn naar 33%. Het uitstelgedrag van de consument, demografische ontwikkelingen en de opmars van digitale bestelplatforms in combinatie met sommige blijvende effecten van corona, zijn de voornaamste oorzaken. Van de €80 miljard die de consument in 2030 aan eten besteedt, valt €27,5 miljard onder de noemer van gemak, dat is 34%.

Door uitstelgedrag van de gemaksconsument stijgt het aandeel van de directe consumptie in de totale foodomzet. Directe consumptie - dat wat iemand koopt en direct of iets later op de dag consumeert - stijgt van 53% in 2019 naar 60,3% in 2030. Dat is een omzetstijging van bijna €17 miljard.

De omzet van de totale foodsector is in 2030 ruim €80 miljard. Daarmee groeit de markt met meer dan 40% ten opzichte van 2020. Foodservice groeit in 2030 naar een omzet van €25,6 miljard ten opzichte van €12,3 miljard in 2020, de omzet van Foodretail groeit van €44,5 miljard in 2020 naar €54,7 miljard in 2030.

Het marktaandeel van Foodservice is in 2030 nog altijd niet volledig hersteld van corona. De belangrijkste reden daarvoor is de achterblijvende omzetontwikkeling in de (bedrijfs)cateringsector. Opmerkelijk is dat het marktaandeel van thuisconsumptie licht stijgt. Dat komt door de groei van bezorging en de toenemende concurrentie van supermarkten op het gebied van foodservice-oplossingen voor thuis.

fsin.nl

Bron: FSIN