Elke tussenstap in de transitie naar een ander voedselsysteem is er één, is het motto bij Foodvalley. Mede dankzij een indrukwekkend netwerk en het vermogen om de krachten over sectoren te bundelen, heeft directeur Marjolein Brasz met haar team al flinke stappen gezet.
Marjolein Brasz: ‘Wij helpen ondernemers met toegang krijgen tot faciliteiten die anders buiten hun bereik liggen’
Ingewikkelde puzzelstukken zijn aan Marjolein Brasz wel besteed. Als algemeen directeur van Foodvalley is ze er dagelijks mee bezig.”Het goede nieuws is dat er al heel veel goede puzzelstukjes zijn. Die komen we dagelijks tegen in de praktijk, ze liggen alleen nog niet altijd op de juiste plek. En dat is precies waar onze toegevoegde waarde zit: matchende stukjes vinden, in behapbare stappen clusteren, neuzen dezelfde kant op krijgen en gaan! Wij zorgen ervoor dat zaken in beweging komen én blijven.”
Foodvalley opereert in het hart van de voedseltransitie. Marjolein licht toe: “Dat doen we met de diepgewortelde expertise die de organisatie in huis heeft en het netwerk eromheen: onze experts hebben hun strepen verdiend in het vakgebied én staan continu in contact met zo’n 450 interessante partners, waarvan ongeveer een derde internationaal. Omdat we geen commerciële belangen hebben, wordt deze rol ons toevertrouwd.”
Foodvalley bestaat sinds 2004 en werd opgericht als onafhankelijk kennisplatform voor valorisatie van food-innovaties. De huidige organisatie zorgt voor actie op belangrijke thema’s en bundelt relevante krachten. Daarbij is een heel diverse groep van belanghebbenden betrokken: investeerders, techbedrijven, artsen, regionale en (inter)nationale overheden, boeren, onderwijsinstellingen, cateraars, retailers, partners uit de voedingsindustrie, mkb, start-ups en scale-ups. De focus ligt op drie thema’s: eiwittransitie, voeding & gezondheid en circulaire agrifood. Zo stond de organisatie aan de wieg van de Bean Deal, een samenwerking tussen 56 partijen met als doel de eiwitrijke gewassen in Nederland (waaronder lupine, veldbonen en soja) weer op de kaart te zetten. “We zorgen ervoor dat die partijen met elkaar aan tafel komen en samen een langjarige visie maken, waardoor iedereen – vooral afnemers – zich ook voor de lange termijn verbindt. Geen markt, geen duurzaam product”, aldus Marjolein.
De Bean Deal is een tussenstap naar het grotere doel. “Maar wel één die we vieren, want dat boeren en overheid op dit onderwerp samen aan tafel zitten, is heel wenselijk. Samenwerking - in harmonie – is het toverwoord.”
Ook organiseert Foodvalley toegang tot faciliteiten voor onderzoek, pilots en toepassingen in de praktijk. “De Shared Facility Finder is een mooi voorbeeld van hoe wij, in samenwerking met de WUR, ondernemers praktisch helpen met het toegang krijgen tot faciliteiten – waaronder onderzoek – die anders buiten hun bereik liggen. Ook bieden we via entrepreneurprogramma’s gerichte ondersteuning, passend bij de fase van een bedrijf dat zich nog in jonge, onzekere markten begeeft.”
Tevens timmert Foodvalley met partners hard aan de weg op het gebied van voeding en gezondheid. “Binnen dat thema zoeken we naar een toekomstbestendige afzetmarkt voor personalised nutrition-toepassingen”, vervolgt ze. “Daarin werken verzekeraars samen met de hospitality sector, we hebben zelfs McLaren aan boord. Daarnaast hebben we samen met Medical Delta en HortiHeroes het initiatief Food Boost Challenge opgezet. Hierin betrekken we de doelgroep - tieners in dit geval - die samenwerkt met studenten van HHS (De Haagse Hogeschool). Zij hebben ideeën en concepten ontwikkeld die ervoor zorgen dat ze, als het snacktime is, wel de gezonde keuze maken. Een voorbeeld is de PowerTower: een torensysteem met stukken groenten en fruit, dat past in de koelkastdeur. Meer dan dertig partijen zijn inmiddels aangesloten. En nieuwe edities volgen: Limburg is in de zomer gestart en een derde en vierde Food Boost Challenge zijn in ontwikkeling.”
Het derde focusthema van Foodvalley is circulaire agrifood. Zo is er een upcycling-initiatief, waarbij de voedingsindustrie reststromen hoogwaardig gebruikt. “We hebben een aantal grote reststromen geïdentificeerd die nu in feed of de verbrandingsoven terechtkomen. Bierbostel is bijvoorbeeld een eiwit- en energierijk ingrediënt. Maar om dat te kunnen gebruiken voor food, zijn nieuwe technologieën en applicaties nodig en moeten we dus samenwerken over sectoren heen. Wij zetten daarvoor communities op waarin partijen langdurig met elkaar aan de slag gaan. Zo zorgen we voor een gezamenlijke agenda, het starten van nieuwe initiatieven en pakken we belemmeringen aan.”
De grootste uitdaging bij het werk van Foodvalley is volgens Marjolein om bij betrokkenen de urgentie te houden, zeker in turbulente tijden als deze waar de korte termijn regeert. “Persoonlijk contact is cruciaal – uiteindelijk is dit mensenwerk. We zoeken dus altijd naar mensen die ook voelen dat het schuurt in hun eigen domein en op zoek zijn naar ‘peers’ met soortgelijke vragen. Zij snappen heel goed waar wij mee bezig zijn. En ze zitten overal, in elke organisatie. Gelukkig maar, want dankzij hen komen we tot een betere toekomst van ons voedsel.
Beeld: © Marnix Klooster
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2022