Foodservicekanaal VersTrade
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Foodservicekanaal VersTrade

  • 04 februari 2019
  • Door: Mathilde Lentjes

VersTrade, de online schakel tussen foodproducenten, van klein ambachtelijke producten tot grote merken, en de horeca- en speciaalzaken, is in twee jaar uitgegroeid tot een succesvol platform.

Muhanad Alsalhi: “Samen met Leo Nolen ben ik eigenaar van Vers & Fijn Benelux, logistieke dienstverlening in geconditioneerde fijn distributie. Tijdens gesprekken in ons netwerk, kwam vaak aan het licht dat het voor kleine ambachtelijke producenten erg lastig, zo niet onmogelijk, is om hun product bij de groothandels in de schappen te krijgen. Ook voor grote merken is het moeilijk. Zodra zij een product ontwikkelen, zet de groothandel er een private label naast. Wij vroegen ons af wat de meerwaarde is van een groothandel. Al denkend kwamen we op het idee van VersTrade: een online platform waarin het aanbod van uiteenlopende foodproducenten/leveranciers en de vraag van horecabedrijven en speciaalzaken rechtstreeks samenkomen, zonder tussenkomst van een groothandel.”

Eenvoudig bestelproces

“Het werkt heel eenvoudig en in drie stappen: foodproducenten/leveranciers zoals groente- en fruitkwekers, vlees- en visleveranciers of boeren melden zich online via de pc of onze app aan en presenteren/ beschrijven hun product. Horecabedrijven en speciaalzaken kunnen vervolgens een bestelling plaatsen en het bezorgmoment aangeven. Wij zorgen voor de logistieke afhandeling. Partijen kunnen ook rechtsreeks contact met elkaar opnemen voor vragen, speciale verzoeken of advies. Onderling worden er prijsafspraken gemaakt, het geheel is transparant. Het assortiment is zowel breed als diep. Ontbreekt er een product? Dan gaan wij op zoek naar een leverancier. Ontbreekt er een leverancier? Ook dan gaan wij op zoek.”

Verborgen parels

“Met VersTrade is er geen sprake meer van een tussenhandel, dat scheelt veel inkoopkosten. De producenten van ambachtelijke producten – de verborgen parels zoals wij ze noemen – krijgen de kans hun producten landelijk onder de aandacht te brengen, hun ‘merk’ is altijd zichtbaar. Een ander voordeel is dat afnemers niet gebonden zijn aan een minimale ordergrootte, waarmee voedselverspilling en de kosten die daarmee gepaard gaan, tot het verleden behoren. In de horeca bijvoorbeeld wordt 14 procent van de totale aankopen verspild omdat ze gebonden zijn aan ordergroottes. Daar weigeren wij dus aan mee te doen.” Afgelopen jaar was VersTrade genomineerd voor de Digital Transformation Award 2018, een wedstrijd voor de grootste transformers van digitale veranderingsprocessen. “We hebben niet gewonnen, maar zijn wel als finalist geëindigd.”  

Duurzaam

“In Amsterdam alleen al rijden er dagelijks 25.000 bestelwagens de binnenstad in, waarvan 20 procent bestemd is voor de horeca. Dit jaar zijn er landelijk 825 miljoen bestelbusritten geweest, de vrachtwagenritten niet meegerekend. Voor volgend jaar zullen dat er landelijk 905 miljoen zijn. Dat loopt de spuigaten uit en is zwaar milieubelastend, om maar te zwijgen over het economische leed dat file heet. Wij pakken het anders aan: we bundelen bestellingen en rijden vanaf een van onze depots naar de afnemers, zes dagen per week en zelfs in de nacht. Per aflevering vragen wij een bepaald bedrag, dat is ons verdienmodel. Nu nog zitten we alleen in Nieuwegein, maar binnenkort openen we depots in Utrecht, Amsterdam, Venlo en Rotterdam. Leveranciers kunnen hun producten daar aanleveren. Dat scheelt gigantisch veel vervoersbewegingen. Nu distribueren wij nog met ‘gewone’ bestelwagens, maar we willen in de toekomst met elektrische wagens rijden. Daarover zijn we in gesprek met een aantal gemeentes. Binnen al onze bedrijfsprocessen doen we er alles aan om onder andere de CO2-uitstoot te verminderen. Duurzaamheid speelt bij ons een belangrijke rol.”

Fairtrade

“We zijn nu twee jaar bezig en trots op het resultaat. Onze grootste hobbel was in de trant van de kip en het ei: in het begin hadden we een beperkt assortiment en dat weerhield afnemers om zich aan te sluiten. We hebben niet opgegeven en gaandeweg kwam er een omslagpunt. Nu zijn er zo’n 120 producenten, zoals De Bakkende Brabander, Happtoe en Wild van Wild bij ons aangesloten. We willen doorgroeien en nodigen geïnteresseerden van harte uit om contact met ons op te nemen.” Naast de voordelen op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit, is er bij ons ook een fairtrade-aspect: de producenten bepalen hun eigen prijs, vaak in samenspraak met de uiteindelijke afnemer. “Dat is een stuk eerlijker dan wanneer een prijs van bovenaf door een keten of groothandel wordt opgelegd”, stelt Muhanad. “We hebben trouwens iedere week leuke aanbiedingen onder de noemer Weekly Specials. Die worden door de producenten bepaald.”

“Hoe wij onze toekomst zien? Nou, in ieder geval positief, want we groeien elke dag. Steeds meer bedrijven zien onze meerwaarde. We hopen dat wij uiteindelijk worden erkend als een belangrijk foodservicekanaal, een stevig alternatief voor de groothandels.“

www.verstrade.nl

Beeld: ©De Bakkende Brabander, ©Happtoe en ©Wild van Wild

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019