Flexibiliteit en duurzame kwaliteit
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Flexibiliteit en duurzame kwaliteit

  • 06 maart 2017
  • Door: Hans Reichart

De leveranciers van verpakkings- en etiketteermachines voor de Nederlandse voedingsindustrie voelen de wind mee van een groeiende economie. Dat wil niet zeggen dat de afnemers nu graag geld uitgeven en de doelmatigheid van hun investeringen uit het oog verliezen. Wel dat er meer aandacht is voor kwaliteit en duurzaamheid: de voedingsindustrie kijkt weer naar de lange termijn.

Dat stelt onder andere Stephen van Uhm vast, inmiddels vier jaar aan het roer van het familiebedrijf Van Uhm in Borne. Sinds 2015 heeft Van Uhm BV de dieptrekmachines van de Duitse machinebouwer Variovac in zijn assortiment en hij ervaart dat de markt steeds meer belangstelling heeft voor hun oplossingen. "Dat is te danken aan de robuustheid van de machines, typisch Duitse makelij, en aan de hoge output.” Ook uit de groeiende vraag naar de vacuüm verpakkingslijnen van een ander Duitse machinemerk - Boss Vakuum - blijkt, aldus Van Uhm, dat meer bedrijven in de voedingsindustrie weer kiezen voor een investering in duurzame kwaliteit. 

Wat producenten ook als voordeel ervaren, is dat ze door de doordachte Rapid Air techniek toe kunnen met een kleinere vacuümpomp voor dezelfde prestaties: minder onderhoud, minder ruimte." Het merk Variovac was tot Van Uhm het onder zijn hoede nam, minder bekend in Nederland. "We hebben inmiddels meer dan tien machines geplaatst. We besteden veel aandacht aan het merk en leveren goede service; dat draagt zeker bij aan het succes,” aldus Van Uhm. Een groot deel van hun monteurs is zelfs speciaal opgeleid in de technologie van de Variovac-machines. 

Duurzame kwaliteit

Stephen van Uhm constateert bij de industrie ook een groeiende behoefte naar flexibiliteit van machines. "Er is veel vraag naar machines die verschillende soorten folie kunnen verwerken, waaronder skinfolie; een verpakking die nog altijd groeit in populariteit. De Variovac biedt ook daar de oplossing voor.” De vraag naar meer flexibiliteit resulteert in innovatie en vernieuwing. Zo is er sinds enige tijd een nieuwe editie beschikbaar van de Variovac Optimus, die verruimde mogelijkheden biedt voor de koppeling met randapparatuur. 

Totaaloplossingen

Bij De Koningh Coding & Labeling komt een ander thema als belangrijkste trend naar voren. Het bedrijf in Duiven, grootste onafhankelijke speler in zijn markt, krijgt steeds meer vragen naar een totaaloplossing, vertelt marketing manager Steven Aldershoff. “Klanten willen machines, supplies, software en service van één leverancier. De software en de koppeling met bijvoorbeeld een ERP-systeem wordt in die vraag steeds belangrijker. Alles in de wereld van identificatie van producten en verpakkingen draait om de juiste informatie op de juiste locatie.” Aldershoff vindt het logisch dat tegenwoordig meer bedrijven er de voorkeur aan geven om de verantwoordelijkheid voor coderen en etiketteren bij één leverancier onder te brengen. "Een totaaloplossing zorgt voor een betere kwaliteit. Alle elementen zijn op elkaar afgestemd en er is geen discussie over de verantwoordelijkheid voor een eventuele fout. Je wilt stilstand of een recall wegens foutieve productinformatie voorkomen. Die kosten immers veel geld en een recall tast bovendien het vertrouwen aan dat je met goede kwaliteit hebt opgebouwd. Retailers en consumenten stellen hoge eisen aan veiligheid en betrouwbaarheid, daar neem je geen risico's mee. Een goed systeem voor de identificatie van producten draagt bovendien bij aan de duurzaamheid van het proces. Fouten zorgen voor stilstand, ompakken van producten en verspilling. Zonder fouten is er uiteraard veel minder verspilling en daar zorgen wij voor."

Het etiket

Hogere eisen zijn er ook voor de hoeveelheid informatie. Die groeit door de vraag van de consument en door wet- en regelgeving. "Er is een grens aan hoeveel je kwijt kunt op een etiket, maar daar bieden we oplossingen voor, zoals informatie doorgeven via een QR-code. Consumenten willen meer weten over de herkomst van wat ze eten en drinken, de industrie vindt het belangrijk om transparant te zijn." De consument is met zijn voorkeur voor aantrekkelijke verpakkingen ook de aanjager van een andere nieuwe trend die Aldershoff noemt. “Steeds meer klanten zetten onze kleurenprinters in. Het is een technologie in ontwikkeling. Dat vraagt kennis van printtechnologie, inkt en ondergrond. Het productietempo is hoog, de droogtijd is kort. Het is een puzzel waar we ons graag mee bezighouden."

De focus van leverancier Espera ligt op machines en oplossingen voor het wegen en etiketteren van de consumentenverpakkingen van vooral fresh foods. Negentig procent van de business komt uit de hoek van de versproducten, vertelt Jan Zwaan die de Nederlandse tak van de Duitse onderneming leidt. "Onze afnemers moeten voldoen aan de wettelijke eisen aan etiketten en daarnaast wil de consument de nodige informatie." Ook Zwaan stelt vast dat de hoeveelheid informatie die vermeld moet worden op het etiket, nogal is gegroeid de afgelopen jaren en noemt de dynamische QR-code als een van de oplossingen om het hele verhaal van een product nog kwijt te kunnen. "De industrie maakt van de nood een deugd. Na de voedselschandalen uit het recente verleden laat de voedingsindustrie nu zien dat er niets te verbergen valt en dat de het hele proces transparant is." 

Flexibiliteit

Zwaan ziet meer veranderingen in de industrie: "Doorlooptijden worden korter, er wordt meer gewisseld in de productie, er moet dus vaker omgesteld worden. Daar zijn onze etiketteermachines op berekend. Daarnaast zie ik dat het moeilijker te voorspellen wordt hoe de productie zich in de toekomst precies zal ontwikkelen. Welke eisen zal de markt straks aan produceren, verpakken en etiketteren stellen? Kijk alleen al eens naar de ontwikkeling van het aantal etiketten op een product. Daar komt bij dat je leveringscontract als fabrikant met een afnemer, bijvoorbeeld een retailer, korter wordt. Om wat voor reden ook kun je ingewisseld worden voor een concurrent, waarna je je productie moet afschalen. Deze zaken vragen om meer flexibiliteit in de productie. Espera, 92 jaar geleden opgericht, begon in de jaren 70 al met de ontwikkeling van modulaire systemen en die sluiten aan op de omstandigheden in de voedselproductie. Een fabrikant kan één module kiezen en de aanschaf van een volgende module nog even uitstellen tot er meer duidelijkheid is." 

Uitsluiten van foutkansen 

Zwaan ziet voor bedrijven nog goede kansen op het verder uitsluiten van foutkansen, bijvoorbeeld door automatisering. "Je wil de kans dat er iets mis gaat doordat een operator even niet oplet, uitsluiten. Daar kun je ons visionsysteem voor inzetten, dat specifiek voor de controle van etiketten is ontwikkeld. Waarmee je ook nog eens kunt vastleggen hoe een verpakking de doos in is gegaan." 

Service en betrouwbaarheid

Duurzaamheid, verpakkingsontwikkeling, betrouwbaarheid en service zijn de belangrijkste thema's van de klanten van Multivac, fabrikant van verpakkingsmachines. Dat signaleert Mart de Koning, marketing manager voor Nederland van het Duitse familiebedrijf. “Bij duurzaamheid gaat het onder meer om de overstap van pneumatiek in de processen naar servo-motorische aandrijving, die efficiënter is. In de verpakkingsontwikkeling staat de skin-verpakking voorop. Die was in het begin van de ontwikkeling alleen voor de hoogwaardige producten, zoals biefstuk. Inmiddels zie je dat ook hamburgers in skin geleverd worden. Producten in die verpakking kunnen anders, aantrekkelijker, gepresenteerd worden, bijvoorbeeld hangend." Service en betrouwbaarheid gaan hand in hand, aldus De Koning. "Voor steeds meer klanten nemen wij het onderhoud op ons." Multivac belooft iedereen die machine en service combineert, een hogere output en een betere kostenbeheersing. De voorkeur voor die uitbesteding groeit: "De orderinput neemt toe." 

Denk vooruit

Wat de leveranciers betreft is er één valkuil die fabrikanten in de voedingsindustrie, hun klanten, moeten vermijden en dat is het korte-termijndenken. Zij wijzen op het belang van een goed en tijdig advies, en op een goed zicht op de total cost of ownership. Waarmee ze willen zeggen: staar je niet blind op de aanschafprijs van een degelijke machine. Een raad die in deze tijd van groei weer meer ondernemers ter harte nemen. 

Bron: © De Koningh Coding & Labeling, Multivac, Espera en van Uhm