Einde aan misleidende ‘van-voor’ prijzen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Einde aan misleidende ‘van-voor’ prijzen

  • 03 mei 2022

Misleiding van consumenten met valse prijsverminderingen is een hardnekkig fenomeen zowel online als in winkels. De ministerraad heeft ingestemd met een voorstel van minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) om het misleiden van consumenten met valse prijsverminderingen wettelijk aan te pakken.

Minister Micky Adriaansens: “Een aantrekkelijke prijsvermindering die dat eigenlijk helemaal niet blijkt te zijn, is misleiding. Veel consumenten hebben wel eens te maken gehad met valse ‘van-voor’ kortingsacties. Een verkoper verhoogt korte tijd de prijs van een product of dienst, verlaagt deze daarna en presenteert deze ‘van-voor’ prijs vervolgens onterecht als een aanbieding of een aanzienlijke korting. Dat we hier iets aan gaan doen, is ook goed nieuws voor ondernemers die hierdoor ook te maken hadden met oneigenlijke concurrentie. En verkopers kunnen met dit voorstel uiteraard nog altijd zelf hun prijzen blijven vaststellen en échte ‘van-voor’ kortingsacties doen.”

De nieuwe regels bepalen dat de oorspronkelijke prijs waar de korting van af gaat (de ‘van-prijs’), de laagste prijs moet zijn die de verkoper 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd. De regelgeving komt voort uit een Europees besluit om deze manier van prijsaanduidingen vanaf medio 2022 overal in de EU te gaan hanteren.

Uitzondering voor producten die snel bederven of een beperkt houdbaar zijn

Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben zijn uitgezonderd. Hiervoor mag de verkoper als 'van-prijs' de prijs hanteren die gold direct voorafgaand aan de prijsvermindering. Denk aan bederfelijke levensmiddelen zoals vis, vlees, zuivel, verse groenten en fruit die slechts enkele dagen worden aangeboden en waarvan de prijs snel kan wijzigen. Het is voor verkopers onpraktisch om de prijs hiervan gedurende die tijd bij te houden. Bovendien is het uit oogpunt van duurzaamheid belangrijk dat regels voor prijsverminderingen helpen om voedselverspilling tegen te gaan.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt na invoering van de maatregel hierop toezicht en gaat handhaven bij overtredingen.

Rijksoverheid.nl

Beeld: ©LADO/Shutterstock.com

Bron: Rijksoverheid