Een tweede leven voor machines
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Een tweede leven voor machines

  • 11 september 2017

Roestvrij staal zo ver het oog reikt, in de enorme hal van 5000 vierkante meter. “Wat hier staat is een fractie van wat we verhandelen’’, zegt directeur-eigenaar Ad van Kollenburg van veilingbedrijf Industrial Auctions. Het bedrijf groeit hard; in mei moest het vanuit Best naar een voormalige drukkerij in Eindhoven verhuizen. 

,,Meestal blijven de machines bij onze klanten en houden we daar kijkdagen,” aldus Van Kollenburg. “Daarna houden we de veiling, zonder veilinghamer: alles gebeurt via onze website.” Hij laat de ruimte zien waar zo’n veiling kan worden gevolgd. “We beginnen meestal rond 2 uur ’s middags, de gunstigste tijd voor onze internationale klanten. Iedere 10 minuten eindigt de verkoop van een machine. Het is ontzettend spannend te zien hoe vanuit de hele wereld tot het laatste moment biedingen komen. In ons nieuwe gebouw richten we nu een luxe ruimte in waar we met verkopende klanten de biedingen op een beeldscherm kunnen volgen.” 

Alles is verkoopwaardig

Van Kollenburg, begon het bedrijf in 2010 in Best. Inmiddels heeft Industrial Auctions 15 mensen in dienst, waaronder acht deskundige projectleiders op het gebied van de voedingsmiddelenindustrie. Het genereert omzet door 16 procent van de veilingopbrengst in rekening te brengen. Hiervoor biedt het bedrijf specialistische service, zegt marketingmedewerker John van Berlo. “Wij werken vooral voor bedrijven die een vestiging sluiten. Daarnaast ook voor machinehandelaren en curatoren van faillissementen. Tijd om de machines te testen is er helaas niet, maar we kijken er wel kritisch naar en beoordelen of ze verkoopwaardig zijn. We willen geen rotzooi verkopen. We maken veel foto’s; van de machines als geheel, de besturing en de onderdelen. Alles brengen we in beeld, ook slijtageplekken en onderdelen die ontbreken. Wij willen het vertrouwen van de kopers niet beschamen.”

Eerlijke biedingen

Een beschrijving en de foto’s worden op de website geplaatst, en de inzetprijs wordt bepaald. Dan kan het bieden online beginnen. Van Berlo: “Wij zoeken wel altijd contact met mensen die zich online registreren om te bieden. We kunnen vrij snel beoordelen of het vertrouwd is. We willen namelijk eerlijke biedingen hebben, zodat onze klanten niet teleurgesteld worden omdat een bieder niet over de brug komt.’’
Ook de dag waarop kopers hun spullen ophalen is spannend, vindt Van Kollenburg. “We zijn dan met veel mensen, helpen bij het inladen en houden alert toezicht zodat alles eerlijk verloopt.” 

www.industrial-auctions.com

Foto: Ad van Kollenburg (links), John van Berlo (rechts) en Bas Schellekens (achter)

Bron: ©Foto Meulenhof.nl