Zachtfruit is volop in het seizoen, maar de jongere consument laat het vaak liggen. Met de nieuwe campagne ‘Een handje zomer’ willen Nederlandse en Europese organisaties dat veranderen. Aardbeien, bessen, bramen en frambozen worden via TikTok, de winkelvloer en influencers op een frisse manier gepresenteerd aan jongvolwassenen in Nederland, België en delen van Duitsland.
De campagne richt zich op consumenten van 18 tot 35 jaar, omdat deze groep aanzienlijk minder zachtfruit eet dan gemiddeld. Voor Nederland is dat aanleiding om 60% van het campagnebudget op deze markt te richten. Ook qua aardbeienconsumptie is er ruimte voor verbetering: Nederlanders eten bijna een kilo minder per jaar dan consumenten in België en Duitsland. Na jaren van groei daalde de aankoop van zachtfruit in 2024 met 5%.
Zichtbaarheid is de sleutel. Op TikTok en Meta verschijnen gerichte advertenties, en content creators delen hun eigen ‘handje zomer’-moment. In de supermarkt ligt promotiemateriaal klaar in de vorm van posters en vlaggen. Zelfs op de online winkelvloer wordt de campagne doorvertaald, zodat het zachtfruit snel in het winkelmandje belandt.
De Nederlandse zachtfruitsector zit duidelijk in de lift. Tussen 2018 en 2022 nam de aardbeienproductie met een derde toe. Inmiddels zijn er zo’n 400 bedrijven actief, samen goed voor bijna 2000 hectare teeltoppervlak.
Die groei gaat hand in hand met duurzame ambities. De sector wil in 2040 volledig klimaatneutraal telen en overstappen op 100% groene gewasbescherming. Op dat vlak is al flinke vooruitgang geboekt: inmiddels wordt ruim 80% van de plagen op biologische wijze bestreden.
Bron: GroentenFruit Huis