Tijdens Biofach - de grootste beurs op het gebied van biologische voeding in Europa – lanceerde Wessanen de ‘Organic food against climate change’ challenge. Voor een positieve impact op het wereldwijde voedselsysteem en klimaatverandering, biedt de challenge ondersteuning aan kleine innovatieve ondernemingen.
“Er is meer dan ooit behoefte aan innovatie in de foodwereld,” aldus Klaus Arntz, EVP Marketing & Sustainability. “Conventionele landbouw, overconsumptie van vlees en de snelgroeiende wereldbevolking hebben een negatieve impact op ons klimaat. Wij zijn op het punt gekomen waarop wij, willen wij een groene en duurzame toekomst tegemoet gaan, de manier waarop we eten produceren moeten heroverwegen.”
De challenge richt zich met name op het Nederlandse bedrijfsleven: “Nederland broeit volop als het gaat om duurzame innovatie in de foodwereld. Er zijn ontzettend veel ondernemers met waardevolle ideeën voor verbetering. Wij willen ons vermogen om hen te helpen benutten, zodat zij écht het verschil kunnen maken”, licht Arntz toe.
Wessanen richt zich op het bieden van gezonde en duurzame voedingsproducten. Het bedrijf is van mening dat een brede, gezamenlijke inspanning essentieel is om de nodige verandering teweeg te brengen. Door gelijkgestemde kleinschalige ondernemers te ondersteunen, wil de organisatie de ontwikkeling naar een groenere en meer duurzame toekomst van food extra kracht bijzetten.
________________________
Wessanen is een Europees voedingsconcern dat handelt met de missie: ‘healthier food, healthier people, healthier planet’. In Nederland is zij het moederbedrijf van o.a. Zonnatura en Clipper.
Wessanen richt zich op biologische en vegetarische voeding, waarbij de gezondheid van de consument, hun werknemers en andere stakeholders voorop staat.
Triodos Bank is een onafhankelijke bank die staat voor duurzaam en transparant bankieren. De bank is wereldwijd een autoriteit op het gebied van microfinanciering in ontwikkelingslanden, Centraal-Azië en Oost-Europa, en medeoprichter van de Global Alliance for Banking on Values - een netwerk van 36 toonaangevende duurzame banken. Gezamenlijk streven zij naar een substantiële groei van duurzaam bankieren en de impact daarvan.
Impact Hub Amsterdam maakt deel uit van de internationale Impact Hub social innovators community, met 15.000+ leden op 80+ locaties. Impact Hub Amsterdam heeft inmiddels duizenden ondernemers in staat gesteld te starten, groeien en op te schalen om hun impact te vergroten. Impact Hub realiseert dit door een sterk netwerk te faciliteren, events te organiseren, co-working spaces aan te bieden en acceleratorprogramma’s te initiëren.
________________________
Wessanen roept daarom iedereen die (nu nog kleinschalig) bezig is met innovatie op het gebied van food, op om zich in te schrijven. Samen met Impact Hub Amsterdam en Triodos Bank selecteren zij uit de aanmeldingen tien deelnemers die ondersteuning krijgen bij het kickstarten van hun bedrijven. Gedurende drie trainingsdagen en vier masterclasses dit voorjaar werken ze aan het schaalbaar maken van de onderneming en daar uit voortvloeiende groei. Interactie en onderling ideeën en inspiratie uitwisselen staan voorop. Aan het einde van de challenge, op 23 juni, wordt één winnaar geselecteerd. Het meest veelbelovende idee wordt beloond met €10.000 financiële ondersteuning, extra begeleidingsuren én toegang tot een breed netwerk aan vakspecialisten. Inschrijven kan nog tot 10 april 2017 via de website van Wessanen.
Bron: © Wessanen