Om 50 jaar lang een succesvol bedrijf te zijn, moet je meer in huis hebben dan enkel doen waar je goed in bent. Je moet ook vooruitkijken en inspelen op trends en ontwikkelingen. “En je moet weten waar de markt behoefte aan heeft”, meent MULTIVAC directeur Tim Hage. “Als je dat weet, kun je bijpassende businessmodellen maken en ligt succes voor het grijpen.” Hij geeft ons een kijkje in zijn verwachtingen voor de toekomst.
Zo ziet hij een aantal algemene trends, bijvoorbeeld rond gezond eten en biologische producten. “Dat groeit enorm en vraagt om biologisch afbreekbare , hernieuwbare en recyclebare verpakkingen. Plasticvrije supermarkten zijn al in opkomst. Ook zie ik steeds meer dat producenten proberen om het supermarktkanaal over te slaan en direct aan consumenten verkopen. Online je boodschappen bestellen is tegenwoordig gewoon. Daarom verwacht ik dat je in de toekomst in supermarkten enkel nog verse producten kunt krijgen. Producten als koffie, cola en waspoeder worden dan vanuit grote distributiecentra rechtstreeks naar de klant verstuurd.”
De voedingsproducenten komen steeds meer onder druk te staan, is zijn verwachting. “Die krijgen contracten voor een steeds kortere periode. Het is dan een behoorlijk risico om te investeren in nieuwe of gebruikte machines. Wij kunnen daar met creatieve businessmodellen op inspelen. Producenten kopen geen machine meer, maar huren deze voor een bepaalde periode. Of ze gaan per verpakking betalen. Als korte contracten de norm worden, moeten wij meedenken met onze klanten en met creatieve businessmodellen komen.”
“Succes ligt voor het grijpen als je weet waar de markt om vraagt”
Gelukkig voorziet Tim naast uitdagingen ook kansen voor voedingsproducenten. “De doelgroep ouderen neemt alleen maar toe. Daar moet je rekening mee houden met je verpakkingen. Denk aan gemakkelijke openingen voor senioren, en eenplaksverpakkingen kaas of vleeswaren. We maken dit nu al mogelijk bij MULTIVAC. Een andere trend is die van ambachtelijke producten. Daar willen consumenten vaak meer voor betalen. Een papieren verpakking (paperlook en paperfeel) draagt bij aan de ambachtelijke uitstraling. En de ontwikkelingen met ons MultiFreshTM systeem zijn ook ontzettend hot op dit moment, met name in de vissector. Ook daar zie ik veel kansen voor onze klanten.”
Verder benadrukt hij dat het volledig ontzorgen van de klant nóg belangrijker gaat worden voor MULTIVAC. Er is nu al een tekort aan technisch personeel om preventief onderhoud te plegen en eventuele storingen op te lossen, en dat gaat alleen maar toenemen. “Elke machine heeft onderhoud nodig. Wij zorgen ervoor dat dit voor de klant in orde komt. Zij hoeven niet op zoek naar de juiste mensen, dat doen wij voor ze. Het geeft rust om te weten dat in geval van storing het probleem zo snel mogelijk opgelost wordt.”
Daarop aansluitend merkt hij dat klanten graag niet alleen ontzorgd willen worden, maar ook een totaaloplossing willen. “Wij werken hier met specialisten per type machine: van traysealer tot metaaldetectie en van etiketteermachine tot robot of slicer. MULTIVAC is van ‘better packaging’ naar ‘better processing’ omgevormd en dat kan mijns inziens alleen succesvol door specialisatie. Als wij een afspraak hebben voor een nieuwe lijn, dan komen we soms met vijf man sterk aan. Ieder heeft namelijk zijn eigen specialiteit. Klanten waarderen het dat we op deze manier werken en echt álles weten van onze machines.”
Hoewel er van alles staat te gebeuren in de toekomst, weet Tim dat MULTIVAC onderdeel is van een sterk moederbedrijf. “Innovatie staat daar hoog in het vaandel. Zo hebben ze in Duitsland een dieptrekverpakkingsmachine ontwikkeld, die zijn eigen parameters opbouwt. Dat is echt revolutionair, want dit werkt veel efficiënter. Deze is 10% sneller dan reguliere machines. Ik kijk al positief uit naar de komende jaren, maar dit soort innovaties geven nog wat extra vertrouwen voor de toekomst!”
Foto: De nieuwe prijswinnende MULTIVAC X-line
Bron: © James Media