Bond Seafood verkoopt sinds 1741 gerookte vis en haring. Inmiddels allang niet meer verpakt in een oude krant, maar met behulp van de hypermoderne machines van MULTIVAC. Mede dankzij deze machines blijft Bond Seafood groeien.
Bond Seafood staat bekend om zijn gerookte makreel en forel van kop tot staart, gefileerde vis, stukken zalm en schooltjes sprot. Maar ook trio’s van drie soorten vis in kleinere stukjes zitten in hun assortiment. En natuurlijk maatjesharing, die door Bond inmiddels is omgedoopt tot Dutch sushi. Al die verschillende vissoorten springen dankzij hun superstrakke MultiFreshTM verpakking direct in het oog. De folie zit zo strak om de vis getrokken dat je hem bijna zo op je bord zou leggen. Daarom wordt het ook wel skinverpakking genoemd. “De warme folie in de machine hecht heel precies op alle plekken waar geen inhoud zit. Op het product zelf staat geen spanning, waardoor de vis zijn volume en structuur behoudt”, legt Marcel Bond uit.
De machine waar de vis in skinverpakking uitrolt komt uit de fabriek van machinebouwer MULTIVAC. Directeur Tim Hage komt geregeld over de vloer bij Bond Seafood. Marcel kent Tim al sinds 1998, toen de broers Bond de eerste machine wilden aanschaffen. “Destijds stonden we hier de vis in vacuümzakjes te doen. Maar we konden de productie niet meer aan en moesten dus op zoek naar een nieuwe dieptrekker. Wil je de Rolls Roys onder de machines, dan moet je bij MULTIVAC zijn. Dat weet iedereen binnen onze branche. Onbetaalbaar voor ons, dachten wij. Maar tegen alle verwachting in kochten we toch een dieptrekker. Ik moest nog bijkomen van de prijs”, lacht Marcel. “Maar Tim zei tegen mij: ‘En jij dacht zeker dat dit je laatste is?’”
Nog geen jaar later belt Marcel MULTIVAC op en Tim krijgt gelijk. “Onze productie bleef maar stijgen, waardoor we grote behoefte hadden aan een extra machine”, zegt Marcel. “En dus kochten wij er een derde machine bij. Inmiddels hebben we er zes staan, waarmee het grootste deel van onze vis van een skinverpakking wordt voorzien.”
Marcel vindt het belangrijk om innovatief en onderscheidend te blijven. De trends in de markt volgt hij daarom nauwlettend. En hij weet ook steeds beter jonge mensen aan te spreken met zijn producten. De skinverpakking speelt daarin een belangrijke rol. “Het is de kunst om je vis zo aan te bieden dat die aansluit op de behoeftes van klanten”, vindt Marcel. “Die vragen om kleinere porties, fingerfood en voedsel dat gemakkelijk en snel op tafel staat. Wij verkopen tapasschaaltjes met drie verschillende stukjes vis in een pakje van 150 gram. Ook barbecueën is nog steeds hot en daarom bieden wij voorgegaarde grillartikelen aan, die niet uit elkaar vallen.”
Daarmee ben je er nog niet, weet hij. “Een product kiezen en kopen doen klanten met hun ogen. In onze verpakkingen ziet de vis er vers en ambachtelijk uit, al stuur ik hem naar de andere kant van de wereld. Dat biedt voordelen nu er steeds vaker online boodschappen wordt gedaan. Ondanks dat producten in een krat of doos worden gegooid, blijft de vis in perfecte staat.”
Marcel is inmiddels bezig met de aankoop van nog een nieuwe machine. Zoals gewoonlijk begeleidt Tim hem in dat proces. Hij kent Bond Seafood inmiddels zo goed dat hij hun wensen en productieproces goed begrijpt. “Mijn doel is om bedrijven te helpen met het vinden van de beste manier om producten te verpakken”, zegt Tim. “Ik luister naar het verhaal van mijn klanten en wil weten hoe hun productieproces werkt. Zo stellen we samen de meest ideale machine samen.”
Af en toe komen de klanten van Bond Seafood ook over de vloer in Breda. Vaak zijn ze meteen onder de indruk van de machines. ‘Zo, jullie hebben echte MULTIVACS staan,’ hoort Marcel ze dan zeggen. “Maar ook aan een MULTIVAC moet af en toe gesleuteld worden,” zegt hij. “Eén keer per jaar laat ik onderhoud plegen en worden de machines uit elkaar gehaald. De onderdelen die versleten zijn worden vervangen. Daarna draaien ze weer een jaar 24 uur per dag op volle toeren. Dat jaarlijkse onderhoud geeft mij de zekerheid dat de productie nooit stilvalt en ik altijd op tijd kan leveren.”
De zaken van Bond Seafood gaan goed. Een nieuwe uitbreiding van maar liefst vijfduizend vierkante meter staat op de planning. “Sinds mijn opa en oma van Volendam naar Breda trokken om hun bedrijf internationaal nieuw leven in te blazen, zijn we alleen maar gegroeid. Zij hadden toen al in de gaten dat wij vanaf hier de Belgische en Duitse markt beter kunnen bedienen. Midden in Breda begonnen ze een winkel, waar mijn oma vis verkocht. Mijn opa runde achter de groothandel en de rokerij. Hoe zij in die tijd de vis verpakten? Gewoon nog in de krant van gisteren!”
Foto: v.l.n.r. Marcel Bond, Glennda van Hassel en Tim Hage
Bron: ©Pentalux Photography & Video / Peter Roek