De rol van ingrediëntleveranciers in uitdagende tijden
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

De rol van ingrediënt­le­ve­ranciers in uitdagende tijden

  • 09 september 2024

De voedsel- en drankenindustrie staat voortdurend voor nieuwe uitdagingen. Ondanks de veerkracht van de sector is er een dringende behoefte aan begeleiding om deze problemen effectief aan te pakken.

De COVID-19 pandemie, de Russische invasie van Oekraïne, extreme weersomstandigheden en de gevolgen daarvan – waaronder verstoringen in de toeleveringsketen van grondstoffen zoals graan en olie, stijgende meststofprijzen en personeelstekorten; al deze invloeden veranderen de manier waarop bedrijven opereren ingrijpend. Ze moeten zich continu aanpassen aan een voortdurend veranderende realiteit. Ondertussen blijft het politieke landschap verschuiven. De recente verkiezingen in het VK en Frankrijk en lopende Amerikaanse presidentsverkiezingen, in combinatie met een mogelijke verschuiving in de houding van de Europese Commissie weg van strikte milieudoelstellingen in verband met de Green Deal, zorgen voor nóg meer onzekerheid voor bedrijven in de voedsel- en drankenindustrie.

Veranderende wetgeving

Hoewel de voedsel- en drankenindustrie veerkrachtig is gebleken, is er begeleiding nodig om door deze complexe realiteit te navigeren, zoals blijkt uit gesprekken met leiders binnen de voedsel- en drankenleveringsketen. Deze behoefte is het meest zichtbaar in de reactie van de industrie op klimaatverandering. Met de toenemende impact van deze wereldwijde crisis hebben veel overheden hun focus op duurzaamheidsgerichte wetgeving versneld. Hierdoor worden bedrijven nu geconfronteerd met diverse juridisch bindende doelstellingen voor koolstofreductie en biodiversiteit. Dit voegt aanzienlijke druk en onzekerheid toe aan een al zwaar belaste industrie.

Deze druk en onzekerheid zijn ook merkbaar in wetgeving omtrent duurzame inkoop. Zo verplicht de geplande EU ontbossingsverordening bedrijven een ‘due diligence’-verklaring in te dienen, ondersteund door geolocatiegegevens. Dit om te verifiëren dat hun producten niet afkomstig zijn van ontbost land. Kleine en middelgrote bedrijven verkeren in onzekerheid over de uitvoering van de wet. Verwacht wordt dat, op het moment van schrijven, de volledige implementatie van de EU ontbossingswet die gepland staat voor 30 december 2024, zal worden uitgesteld.

Consumententrends

Daarnaast is er een groeiend bewustzijn onder consumenten en bedrijfsleiders over de milieu-impact van voedselproductie. Onderzoeken van organisaties zoals Innova Market Insights en Euromonitor International tonen aan dat consumenten steeds vaker voor natuurlijke en minimaal bewerkte voedingsmiddelen kiezen. De focus ligt op voedingsmiddelen die gunstig zijn voor de gezondheid van het hart, de darmen en de nieren, evenals op producten gericht op de actieve en sportieve consumenten. Zij verwachten bovendien van de voedsel- en drankenindustrie dat die hen ondersteunt bij de overgang naar duurzamere en gezondere diëten. Dit dwingt bedrijven te blijven zoeken naar nieuwe oplossingen om aan te kunnen sluiten op de laatste consumententrends.

Ingrediëntenleveranciers

Ingrediënteninnovators en -leveranciers spelen een cruciale rol in deze situatie. Zij kunnen de industrie helpen om te reageren op de bovengenoemde uitdagingen, vooral als het gaat om de vraag van consumenten naar duurzaamheid en positieve voeding, door innovatieve oplossingen te bieden. Voorbeelden hiervan zijn AIT Ingredients met hun veganistische, eivrije bakkerijcreaties, Daabon's ethisch verantwoorde palmolie, Kreglinger en BENEO's plantaardige vlees- en visalternatieven, en International Flavours & Fragrances (IFF) met hun getextureerde eiwitten voor hybride en plantaardige concepten. Volgens een innovatiemanager in de Britse voedingsmiddelenindustrie maken voedselproducenten echter nog onvoldoende gebruik van hun ingrediëntenleveranciers om inzichten te verkrijgen en productontwikkeling te sturen. Tegelijkertijd hebben ingrediënteninnovators behoefte aan een goed industrie-integratieplatform om hun innovatieve oplossingen te presenteren aan de bredere voedsel- en drankencommunity. 

Duurzame voedselinnovatie

Food Matters Live, een in het VK gevestigde organisator van evenementen voor professionals in de voedsel- en drankenindustrie, biedt zo’n platform. Met deskundige gesprekken, proeverijen, panels en rondetafelgesprekken richten hun evenementen zich op duurzame voedselinnovatie. Ze zijn opgebouwd rond een uniek en intiem format dat ingrediënteninnovators in staat stelt om in contact te komen met een toegewijd publiek, waaronder producenten, retailers, foodservicebedrijven en andere belanghebbenden uit de industrie. “Door het combineren van inzichtelijke en informatieve discussies met een focus op exclusieve proeverijen van voedselinnovaties, hebben we een omgeving van gezamenlijke innovatie gecreëerd,” aldus Briony Mansell-Lewis, Managing Director van Food Matters Live.

Matthew Stokes, Design Director voor Noord-Europa bij International Flavours & Fragrances (IFF), en een van de partners van het evenement, benadrukte: “Het daadwerkelijke format en de manier waarop dit wordt georganiseerd is geweldig voor ons. De intimiteit met de klant is fantastisch - je krijgt echt een mooie interactie.” Martina Dell, Hoofd Projecten & Consultancy bij The Sustainable Restaurant Association, bevestigde: “Het evenement, met name het seminar op de eerste dag over ontbossing, was geweldig. Een echt gerichte en informatieve sessie die de industrie samenbracht over een zeer uitdagend en complex onderwerp.”

Samenvattend

Hoe moet de voedsel- en drankenindustrie inspelen op de uitdagingen die voor hen liggen? Een van de oplossingen is de handen ineen te slaan met zowel ingrediënteninnovators als met de bredere toeleveringsketen, om praktische oplossingen en ideeën creëren die de voedseloplossingen van morgen zullen vormgeven. Want samenwerken, via platforms zoals Food Matters Live, is essentieel om de veerkracht op de weg vooruit te waarborgen. 

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2024