De coronacrisis zorgt voor grote verschillen tussen sectoren die er wel of juist niet in slagen hun verdienmodel tijdig aan de omstandigheden aan te passen, concludeert ABN AMRO in haar Sectorprognoses 2021 en 2022.
De crisis heeft de leisuresector (-50 procent) en retail (-8 procent) stevig geraakt. Toch laten de inkomsten herstel zien, onder meer door veerkracht in de horeca. Restaurants schakelden snel over op maaltijdbezorging, met een explosieve stijging van de bezorgomzet in april (+97 procent) en november (+76 procent) tot gevolg.
De gevolgen in de retail zijn niet overal even groot. De verkopen van auto’s, kleding en schoenen daalde sterk, terwijl vooral de online verkopen in o.a. supermarkten versnelden (+195 procent) ten opzichte van 2019. ABN AMRO verwacht dat de sectoren zich uiteindelijk zal herpakken.
Ook de transport en logistiek laten een wisselend beeld zien. Sommige bedrijven kwamen nagenoeg tot stilstand, terwijl andere juist alle zeilen moesten bijzetten om bijvoorbeeld supermarkten extra te bevoorraden, of te zorgen voor de aanvoer van mondkapjes en andere medische producten. Naar verwachting zullen 2021 (+2,5 procent) en 2022 (+3,5 procent) rustiger verlopen.
De industrie en zakelijke dienstverlening laten zien over de veerkracht te beschikken om een uitweg uit de crisis te vinden. De industriële productie in Nederland (-6,5 procent) daalde bijvoorbeeld minder sterk dan in andere landen, doordat bedrijven goed inspeelden op de crisis. Ook de zakelijke dienstverlening heeft de schade - ondanks een krimp van 6 procent - weten te beperken. Dat geldt vooral voor uitzendbureaus die goed inspeelden op verschuivingen door uitzendkrachten in te zetten op plaatsen waar de vraag naar arbeids wel steeg, zoals bij teststraten, distributiecentra en supermarkten.
Rolvink Couzy Hoofd Sector Research van ABN AMRO: “Bedrijven die beter zijn voorbereid op nieuwe gebeurtenissen kunnen de schade van een crisis beperken door andere inkomstenbronnen aan te boren. Wie afwacht, staat zo twee jaar stil - om te ontdekken dat de wereld na de crisis is veranderd. Juist in een crisis ontstaan nieuwe behoeftes. Bedrijven die erin slagen hierop in te spelen, zullen hier sterker uitkomen. Een lage kostenbasis, financiële en operationele buffers en een goed zicht op wat komen gaat, zorgen voor veerkracht. Dit zorgt niet alleen voor een sneller herstel na corona, maar óók in de toekomst voor meer flexibiliteit.”
Bron: ABN AMRO