Nieuwe ideeën ontspruiten vaak vanuit de diepste krochten van het menselijk brein. Eén manier om daar te komen, is door diep te graven. Door flink te spitten en te experimenteren, met keiharde kennis en wetenschap als tools, kom je tot innovaties. Maar er is ook een andere, zachtere, methode om dát deel van het brein te bereiken waar de creativiteit huist. De ingang? Het creatief denken van anderen: dat opent deuren waarvan je niet eens wist dat ze bestonden.
Ik ga graag naar musea en kunsttentoonstellingen. Kunst kan je zintuigen op scherp zetten. Het brein wordt uitgedaagd eens heel andere kronkels te maken, buiten zijn comfortzone te treden. Laatst was ik bij het Nxt Museum in Amsterdam, dat die diepe indruk op mij maakte. Techniek en mijn aanwezigheid zorgden ervoor dat ik als kijker een wezenlijk onderdeel werd van het werk dat ik bekeek. Door mijn reactie veranderde de kunst. Niets was wat het leek, en wat voor mij gold was niet wat anderen zagen.
Zien en ervaren hoe ánderen de wereld zien, helpt mij om mijn eigen blik te verruimen. Vaak levert dit nieuwe perspectieven en inzichten op.
Maar al te vaak proberen organisaties te innoveren door samen met de hoofden van de R&D-, de productie- en/of de marketingafdeling in een saai kantoorhok te gaan brainstormen. Zou het niet fantastisch zijn om dat vanaf nu volslagen ánders te doen? De focus te verleggen? Niet zozeer te gaan graven, maar creativiteit de ruimte te geven?
De uitdaging: ga eens op zoek naar een andere omgeving. Naar nieuwe samenwerkingen. Kijk wat er gebeurt als je de creatieve potentie van je mensen werkelijk aanboort. Misschien gaat het resultaat je voorstellingsvermogen wel te boven.
Pieter Vos
Directeur Nutrilab
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2024