De Kleine Keuken chocopasta voor baby’s ‘vanaf 8 maanden’ is gekozen door consumenten als meest misleidende product van 2019 en wint daarmee het Gouden Windei van voedselwaakhond foodwatch. 23% van de meer dan 10 duizend mensen die hebben meegedaan aan de publieksverkiezing voor het Gouden Windei 2019 kozen dit broodbeleg, dat zogenaamd ‘goed/natuurlijk voor je kleine’ zou zijn. Maar baby’s van de (moeder)melk meteen aan de chocopasta zetten, is geen goed idee. Het product met bij elkaar 69% suiker en vet wordt juist afgeraden om aan baby’s te geven, onder andere door het Voedingscentrum. Vooral de claim ‘vanaf 8 maanden’ is storend. Zo geeft het Voedingscentrum in een reactie aan foodwatch aan dat ‘ouders hiermee op het verkeerde been worden gezet.’ Het product past helaas bij het huidige winkelschap met koekjes, snacks en suikerrijk broodbeleg speciaal voor baby’s. Dit soort producten verstoren een gezonde smaakontwikkeling van baby’s.
Tweede in de windei-verkiezing (met 22% van de stemmen) is de ‘seizoensgroente’ van Albert Heijn. Albert Heijn prees onder andere asperges uit Peru en sperzieboontjes uit Egypte aan als seizoensgroente. Lange tijd leek Albert Heijn het Gouden Windei te gaan winnen. Nadat ze haar fout erkende en toezegde te stoppen met het aanprijzen van groente uit andere werelddelen als ‘seizoensgroente’, zakte het aantal stemmen drastisch en werden de seizoensgroenten nog net ingehaald door de chocopasta. De verdere uitslag:
3e: AH geitenkaasspread -> met vooral koeienkaas
4e: Cano Water (bij Ekoplaza) -> greenwashing met water uit Oostenrijk in blik
5e: Lipton Matcha -> met 0,007% matcha
6e: Kelloggs Coco pops reep -> veel gezonde claims op een niet gezond product
7e: Bongo pindakaas -> met nog maar de helft pinda’s, veel suiker en (palm)vet/olie
8e: Damhert woudvruchten -> aan ‘puur fruit’ blijkt pure fruitsuiker toegevoegd
Bron: © Foodwatch