CBS: Consumentenvertrouwen bereikt nieuw dieptepunt
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

CBS: Consumen­ten­ver­trouwen bereikt nieuw dieptepunt

  • 27 september 2022

Consumenten waren in september 2022 somberder dan ooit, waardoor voor de vijfde keer dit jaar het laagterecord van het consumentenvertrouwen werd verbroken. In september kwam het vertrouwen uit op -59, tegen -54 in augustus. Consumenten waren nog nooit zo negatief over de economie en hun financiële situatie, aldus het CBS. 

Consumenten pessimistischer dan ooit over economisch klimaat

Consumenten waren in september 2022 nog pessimistischer over de economie dan in augustus 2022. De deelindicator economisch klimaat ging van -74 naar -79. Niet eerder sinds het begin van de meting in 1986 waren consumenten zo somber over de economie.

Koopbereidheid historisch laag

De koopbereidheid kwam in september 2022 uit op -46, tegen -41 in augustus. Ook dit is het laagste niveau sinds het begin van de meting. Zowel het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden als dat over de financiële situatie in de komende twaalf maanden was negatiever dan ooit tevoren.

Steeds minder mensen denken geld opzij te kunnen leggen

In september 2022 vond 46 procent van de respondenten het onwaarschijnlijk of zeer onwaarschijnlijk dat zij geld opzij zouden kunnen leggen in de komende twaalf maanden. Dit is het hoogste percentage sinds het begin van de tijdreeks in 2017. Het percentage dat wel dacht geld opzij te kunnen leggen daalde naar 50. Verder vond 85 procent van de respondenten dat de prijzen in de afgelopen twaalf maanden sterk zijn gestegen. Ook dit is een record.

Cbs.nl

Bron: CBS