Carrefour voert een Pact voor de voedseltransitie in, met als doel haar leveranciers van nationale merken samen te brengen en samen de kans aan te grijpen om de gewoonten van de consument te veranderen. Er gaan steeds meer stemmen op voor gezondere en milieuvriendelijkere voeding, die voor iedereen toegankelijk blijft. Carrefour deelt deze overtuiging en heeft de ambitie om de leider te zijn van de voedseltransitie.
Het bedrijf wil dit ook delen met de consument door de week van de Voedseltransitie te organiseren. Van 25 tot 31 oktober zullen 21 nationale merkproducten die zich onderscheiden door hun bijdrage aan de voedseltransitie in de kijker worden gezet in de Carrefour folder en in de rekken.
Carrefours inzet voor de voedseltransitie is niet nieuw. Met haar eigen merken werkt de onderneming al hard aan de bewustmaking van de consument en stimuleert zij hem om nieuwe consumptiegewoonten aan te nemen. Het bedrijf is er echter van overtuigd dat, om dit doel volledig te bereiken, alle spelers in de voedingssector de handen ineen moeten slaan.
In 2020 lanceerde de Carrefour Group dit pact met grote FMCG-fabrikanten, dat nu wereldwijd bijna 36 leveranciers omvat. Onder hen zijn vijf stichtende leveranciers: Pepsico, Bonduelle, Colgate, Barilla en Nestlé.
Om de voedseltransitie verder te versnellen, zal dit pact in 2021 op Belgisch niveau worden gelanceerd. Het idee is om samen te werken met lokale spelers die zich ook inzetten voor de voedseltransitie. Een Belgische jury binnen Carrefour Belgium heeft 11 leveranciers geselecteerd: Aubel, Bel, Chaudfontaine, Friesland Campina, Frosch, Galler, Imperial Vleesproducten, Rombouts, Spadel, Valvert en Actimel van Danone
Het doel van de Pact is om gezamenlijk te werken aan 5 thema’s rond de voedseltransitie:
Bron: Carrefour