Campagne moet aubergines aantrekkelijker maken
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Campagne moet aubergines aantrek­ke­lijker maken

  • 22 mei 2024

De 'Lekker Eigenwijs' campagne zet zich in om meer aubergine op de Nederlandse eettafels te krijgen. Volgens recent onderzoek is de kennis over de bereiding van aubergine onder consumenten beperkt. Slechts 28% van de Nederlanders eet minimaal een keer per jaar aubergine, waarmee deze vruchtgroente laag scoort in de populariteit.

Het samenwerkingsverband van Nederlandse auberginetelers, A8, wil deze trend doorbreken. Eind mei lanceren zij de landelijke multimediale ‘Lekker Eigenwijs’ campagne. Het doel is om de aubergine bekender en aantrekkelijker te maken voor de Nederlandse consument.

Een groente die je moet leren kennen

Voordat de campagne van start ging, toonde onderzoek aan dat driekwart van de niet-gebruikers van aubergine wel bereid is om met de groente te koken na het zien van de campagne-uitingen. Creative agency Food Cabinet heeft de campagne ontwikkeld met een knipoog naar de uitdagingen van het bereiden van aubergine. Creative director Kevin Corcoran benadrukt dat het gebrek aan kennis een belangrijke barrière vormt. "Het is een groente die je even moet leren kennen. Maar zodra je weet hoe je 'm het beste kan bereiden, krijg je er veel voor terug."

Aftrap campagne

De week van 20 mei start de 'Lekker Eigenwijs' campagne met een zichtbare aanwezigheid in steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Op 200 instore schermen bij supermarkten worden consumenten aangespoord om aubergine te proberen. Online richt de campagne zich op het bevorderen van aubergine-gebruik door bereidingsvideo's en 'drie hero recepten': Pasta alla Norma, Ratatouille Traybake en Lasagne Melanzane. Samenwerkingen met influencers vormen ook een belangrijk onderdeel van de mediacampagne.

Gfatueel.nl

Bron: GF actueel