Bedrijven vragen massaal om GS1 barcodes
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Bedrijven vragen massaal om GS1 barcodes

  • 12 januari 2021

Nederlandse bedrijven staan te springen om GS1 barcodes. In het afgelopen jaar hebben ruim 4.500 nieuwe bedrijven zich bij GS1 Nederland aangemeld, omdat ze een unieke barcode op hun producten willen voor (online) verkopen. GS1 Nederland heeft nu ruim 26.000 bedrijven aangesloten, een groei van bijna 20 procent. De GS1 barcode is een hot topic en onmisbaar in het verkoopproces.

Corona zorgde voor een boost aan online verkopen. Vooral de combinatie van winkel en online verkoop lieten sterke groeicijfers zien. De vraag om barcodes zag de organisatie dan ook vooral in bedrijven die hun producten via deze online platformen wilden gaan verkopen.

EAN is onmisbaar als je wilt verkopen

Ondernemers moeten de unieke geregistreerde barcodes aanschaffen als zij hun producten aan de man willen brengen. Ook al kan iedereen EAN codes genereren, EAN codes moeten herleidbaar zijn tot een verkoper. GS1 houdt de registratie daarvan bij. (Online) retailers willen daarom alleen officieel geregistreerde barcodes. 

Marieke van der Spruit, manager communicatie GS1 Nederland: “GS1 barcodes zijn al bijna 50 jaar dé manier om producten te identificeren. GS1 codes zijn als een paspoort voor een product. Bedrijven hebben dus die unieke barcode nodig, omdat een product dan werkelijk óveral verkocht kunnen worden: zowel op het schap als online.”

Geregistreerde barcode: duidelijk welk product bij welke artikelcode hoort

Het registreren is nodig omdat de unieke artikelnummers een rol spelen in bijna alle processen, van voorraadbeheer tot advertenties en van inkoop tot orderpicking. Nu nog verspilt (online) retail tijd, geld en middelen aan het op orde krijgen en houden van hun data voor hun (digitale) schappen.

gs1.nl

Bron: GS1