Basisboodschappen 15% duurder
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Basisbood­schappen 15% duurder, maar stijging vlakt af

  • 01 juni 2023

Uit een recente prijspeiling van de Consumentenbond blijkt dat de prijzen van basisboodschappen in een tijdsbestek van zes maanden gemiddeld met 15% zijn gestegen. 

De basisboodschappen zijn onder andere rijst, koffie, melk, boter en aardappelen. Opvallend is dat suiker (+78%), bloemkool (+54%) en brood (6 bruine bollen +43%) aanzienlijk duurder zijn geworden. Gelukkig lijkt de stijging nu af te vlakken, waarbij er zelfs enkele prijsverlagingen te zien zijn.

De prijzen bereikten hun hoogtepunt in december 2022 en januari 2023, toen supermarkten dagelijks de prijzen van gemiddeld 150 producten verhoogden. Vanaf februari 2023 nam het aantal prijsverhogingen af en werden er weer meer prijsdalingen waargenomen. Zo steeg de prijs van een liter zonnebloemolie in het afgelopen jaar van €1,99 naar €3,99, om vervolgens weer te dalen naar €3,09. Het pakje huismerk roomboter van Albert Heijn en Plus kostte een jaar geleden €2,65, steeg naar €3,19 en is daarna weer gezakt naar €2,89.

Consumentenbond.nl

Beeld: ©bodnar.photo/Shutterstock.com

Bron: Consumentenbond