Bakkerijketen werkt aan strategische visie 2040
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Bakkerij­keten werkt aan strategi­sche visie 2040

  • 17 oktober 2024

De Nederlandse bakkerijsector staat aan de vooravond van grote veranderingen. Volgens Frank Janssen, interim-directeur van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), zullen er tegen 2040 grote uitdagingen op het gebied van milieu, klimaat, energie en arbeidsmarkt zijn. Om hierop in te spelen, heeft het NBC een strategische visie ontwikkeld in samenwerking met diverse partijen uit de bakkerijketen.

Samenwerking in de keten is cruciaal

De visie van NBC draait om samenwerking binnen de gehele bakkerijketen. Van akkerbouwers tot bakkerijen, iedere schakel speelt een rol in het ontwikkelen van een duurzaam voedselsysteem. “We kunnen nu nog zelf bepalen hoe onze route naar 2040 eruitziet, maar dit moet in samenwerking met alle ketenpartijen gebeuren,” aldus Janssen. Gezondheid, duurzaamheid en transparantie vormen de pijlers van deze visie, met de werknemer als belangrijke factor.

Een positief vertrekpunt voor de bakkerijsector

Ondanks de uitdagingen, benadrukt NBC het positieve vertrekpunt van de sector. Consumenten hebben vertrouwen in bakkerijproducten, zoals brood, dat zij zien als voedzaam en betaalbaar. Deze positieve perceptie biedt een sterke basis om de keten verder te versterken en te verduurzamen richting 2040.

De komende maanden worden denktanks gevormd met vertegenwoordigers uit de hele keten om de routekaart verder uit te werken. NBC blijft de aanjager van dit traject, maar het eigenaarschap ligt bij de betrokken partijen uit de bakkerijketen.

Download de ‘Strategische Visie 2040 Bakkerijketen’.

Bron: Nederlands Bakkerij Centrum (NBC)