Arnold Burger: ‘De markt is klaar voor hybride producten’
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Arnold Burger: ‘De markt is klaar voor hybride producten’

  • 08 april 2024
  • Door: Matthijs Bremer | Foodbusiness.nl

Enkco, dochteronderneming van Van Loon Group, gaat in samenwerking met Olijck Foods producten leveren die deels bestaan uit vlees en deels uit plantaardige ingrediënten, met een hoofdrol voor zeewier. Commercieel directeur Foodservice van Enkco, Arnold Burger vertelt waarom hij potentie ziet in een markt voor hybride producten.

Het bedrijf heeft duidelijk vertrouwen in de nieuwe oplossing. Enkco zet meteen in op een hele reeks aan producten, waaronder burgers, balletjes, vinken, kipproducten en carpaccio. Arnold: "Daarnaast zijn er al allerlei producten in ontwikkeling voor de toekomst. Hierbij werken we niet alleen met zeewier, maar gebruiken we ook andere plantaardige grondstoffen."

Het gevaar bestaat natuurlijk dat de consument hybride vlees als vlees noch vis ziet. Wat is jullie doelgroep?

"Wij maken ons nieuwe product echt voor de vleesliefhebber en flexitariërs, eigenlijk voor iedereen die vlees eet. Voor mij is hybride vlees gewoon een vleesproduct. Er zijn al heel veel producten op de markt waarbij vlees met een ander product wordt vermengd. Denk aan een cordon bleu. Daar zit paneermeel, ham en kaas in, maar dat zien we gewoon als vlees."

Op welke markten mikken jullie?

"Wij richten ons op de foodservice - catering, zorg- en onderwijsinstellingen - en de maaltijdbereiders. Innovaties beginnen traditioneel bij de foodservice. Als het daar succesvol is gelanceerd, pakt de retail het vaak op. Binnen de foodservice richten wij ons op de consument in Nederland, België en Duitsland."

Er zijn eerder hybride producten op de markt geweest, maar het was nooit een succes. Waarom gaan jullie wel slagen?

"Het klopt dat hybride niet nieuw is. We hebben in 2019 al een concept met het merk Halvom op de markt gebracht. De markt is er, denken wij, nu wel klaar voor. De consument wordt bestookt met klimaatdiscussies én de aanbieder heeft vanuit de overheid verplichtingen voor de duurzaamheidsrapportage CSRD en Scope 3. Door de nieuwe duurzaamheidsstandaarden zijn grote bedrijven verplicht om kritisch naar de footprint van de producten te kijken. In de basis betekent 25% minder vlees ook dat de CO2-uitstoot, gebruik van zoetwater en verbruik landbouwgrond met een kwart afneemt. Voor veel mensen is de stap naar 100% plantaardig eten veel te groot. Met kleine stappen, kunnen we ook een grote impact maken.”

“Uit verkoopcijfers blijkt dat consumenten vegetarische alternatieven niet lekker genoeg vinden. Onze nieuwe hybride producten passen prima binnen CSRD-standaarden, en worden ook geaccepteerd door de markt. Op het gebied van smaak hoef je namelijk nauwelijks concessies te doen. Deze hybride producten kunnen zich meten met vleesproducten in termen van smaak, textuur en sappigheid."

Hoe is het mogelijk om geen concessies aan smaak te doen als je een deel van het vlees vervangt door een plantaardig product?

"In de producten die we samen met Olijck hebben ontwikkeld, gebruiken we een mix van zeewieren. Het unieke van zeewier is dat dit ervoor zorgt dat de smaak van vleesvetten vast wordt gehouden. Zo blijven de producten sappig. De mix van zeewieren zorgen voor een goede natuurlijke binding, het gebruik van bindingsmiddelen is hierdoor beperkt. 

Door de toevoeging van zeewier in combinatie met rundvlees en groenten zorgt het voor de ultieme smaakbeleving zoals je die ook heb bij 'gewoon' vlees. Je eet dus minder vlees, zonder verlies van smaak, structuur en beleving. Daarnaast zet je grote stappen om je CO2- uitstoot te reduceren."

Worden de producten ook goedkoper dan vlees?

"Dat is helaas nu nog niet zo. We gebruiken alleen lokaal zeewier uit de Noordzee. Dat is op het moment nog duurder dan een vleescomponent. Daarom kosten de producten zo'n 10% tot 15% meer. Op termijn gaat hybride vlees mogelijk het prijsniveau van de vleesproducten benaderen, maar daarvoor is nog wel schaalgrootte nodig."

Is er in de toekomst nog wel een markt voor gehaktproducten als die hybride producten zo goed zijn en straks ook nog eens goedkoper worden?

"Zeker. Het is zeer lastig om de specifieke smaak en voedingswaarde van vlees precies te evenaren. Er blijft altijd een grote groep echte vleesliefhebbers. Gewoontes van mensen veranderen niet zo snel." 

Dit artikel is eerder verschenen op Foodbusiness.nl 

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2024