In september 2016 spreekt Ameco met een projectontwikkelaar en de gemeente Amsterdam af, Food Center Amsterdam binnen een jaar te verlaten. Waar Ameco een nieuwe locatie gaat bouwen, laat staan met wie, is dan nog niet bekend. Wel is duidelijk dat directeur Jan van Westreenen in oktober 2017 weer productief moet zijn. Dankzij een unieke samenwerking en rotsvast vertrouwen tussen samenwerkingspartners, lijkt dit te lukken.
Jan van Westreenen leerde het veehandelaarsvak van zijn vader en richtte familiebedrijf Ameco op, een afkorting voor Amsterdam Meat Company, dat Hollandse kwaliteitsrunderen slacht en verwerkt. Sinds 1985 is het gevestigd op het terrein van Food Center Amsterdam, maar daar moet het vanwege herstructurering van het terrein weg. In een deal met de projectontwikkelaar en de gemeente spreekt Van Westreenen in september 2016 af dat hij precies 13 maanden de tijd heeft om te vertrekken. Gevolg was wel dat Ameco binnen dit tijdsbestek een nieuwe locatie moest vinden, de financiering rond moest krijgen, een bouwteam moest vormen én een nieuwe slachterij moest bouwen, om in oktober 2017 weer operationeel te kunnen zijn.
Op dit moment, voorjaar 2017, is het ongeveer halverwege de dertien maanden, en is de staalconstructie af. De bouw ligt op schema. Tijd voor een eerste moment van reflectie, waarbij alle betrokken partijen zich realiseren bij wat voor een bijzonder project ze betrokken zijn geraakt.
Jan van Westreenen, directeur Ameco: “8 september sloten wij onze vertrekregeling, 14 september zaten we bij Aan de Stegge aan tafel. We moesten de nieuwe locatie op dat moment nog bepalen. Ik wilde het bedrijf in het midden van het land vestigen, het werd Apeldoorn. Aan de Stegge zei: ‘Er is maar één mogelijkheid en dat is een uitgebreid offertetraject vermijden.’ We stelden Promad aan als onafhankelijk projectleider. De professionaliteit van Aan de Stegge deed mijn oren klapperen. Ze hebben kennis en ervaring en staan voor de zaken die zij afspreken. Ze houden de touwtjes strak in handen. Zij benaderden Bessels en wij wisten: dat zit wel goed. We legden de situatie uit en Bessels zei direct: ‘Oke, dan gaan we met Kerst door.’ Ook de samenwerking met de gemeente Apeldoorn is bijzonder. Er wordt voortdurend praktisch meegedacht en procedures worden zeer voortvarend doorlopen.
Het meest trots ben ik op het hele gebouw, de engineering, van onder tot boven. Een belangrijke verandering in de toekomstige praktijk is dat het uitbeenwerk voor mijn medewerkers fysiek lichter wordt. In plaats van delen van karkassen van 75 kilo, delen we een karkas van 300 kilo nu in stukken op van 15 kilo. Dat is veel minder belastend, wat het werk voor een grotere groep medewerkers geschikt maakt.
De saamhorigheid van alle partijen is enorm. Als je het met elkaar eens bent kun je veel realiseren. Iedereen is razend enthousiast. Het kan maar op één manier en dat is als iedereen door dezelfde deur kan.”
Herman Bessels, Bessels Architekten & Ingenieurs: “De samenwerking tussen de betrokken partijen was extra effectief doordat we gebruik hebben gemaakt van de modernste digitale technieken. We kunnen door technische ontwikkelingen met z’n allen in één digitaal gebouwmodel werken, het Bouw Informatie Model. Het is een 3D-techniek waarin parallel aan elkaar integraal wordt samengewerkt door verschillende disciplines; het nieuwe bouwen.
In het BIM wordt een volledig virtueel gebouw gerealiseerd, je kunt er gewoon doorheen lopen. Alle partijen hebben inzicht in wat wordt geleverd en wat de consequenties zijn van keuzes die worden gemaakt. Dan voorkom je: ‘Heb ik dit besteld?’ In de bouw is automatisering pas gisteren begonnen, we ontgroeien net de steentijd. Niet alle partijen zijn al helemaal ingewerkt in dit systeem. Als dit straks wel zo is, gaat een bouwproces nog sneller.
Opvallend aan het gebouwontwerp is dat alle disciplines – kantoor, stal; schone en productieruimtes – straks centraal aan één grote hal grenzen. Dat brengt een sociaal aspect met zich mee. Maar ook in de exploitatie geldt dat er geen sprake is van een verzameling van losse componenten, maar van één groot bedrijf met verschillende facetten.”
Bas te Riele van hoofdaannemer Aan de Stegge Twello b.v.: “In een heel vroeg stadium zaten wij al met elkaar aan tafel en samen met Ameco maakten wij het Programma van Eisen. Er was toen ook nog geen tekening. Op dat moment kenden we elkaar vijf weken. In het begin was nog niet eens duidelijk of de financiering rond zou komen. Beide partijen hebben daarin een financieel risico genomen.
We hebben elkaar vertrouwd in elkaars keuzes voor de architect, constructeur, milieuadviseur, projectleider en installateurs. In de maanden die volgden, zaten wij elke dinsdag bij elkaar om alles af te stemmen – de zogenaamde pitstopsessies. Daar was ook altijd iemand vanuit de slachterij bij aanwezig, met ervaring uit de praktijk. Al met al zat er een enorme brok aan kennis aan tafel. Elke twee weken pasten wij de bouwplannen en het budget indien nodig aan de realiteit aan. Dit, en een ondernemer die snel beslist en schakelt, zorgden voor een gestroomlijnd proces.
Deze samenwerking is het tegenovergestelde van een aanbestedingssituatie. Vaak laten partijen het dan na om samen te werken, waardoor in het uitvoeringsproces problemen ontstaan in de planning en de kwaliteit. Meestal met prijsverhogingen voor de opdrachtgever als gevolg. Wij hebben elkaar geen vliegen afgevangen. Dankzij de aanpak bij Ameco staat er een goed gebouw binnen de afgesproken prijs. Bouwen is dan een feest.”
Tom Kroes van BDO Mergers & Acquisitions: “BDO M&A heeft Ameco geassisteerd bij de onderhandelingen rondom het vertrek van de huidige locatie, Food Center Amsterdam. Daarnaast heeft BDO M&A het volledige financieringstraject mogen structureren en begeleiden. Ameco is binnen de Nederlandse rundvleesverwerkingsindustrie toonaangevend en wordt in de branche gezien als een belangrijke en innovatieve marktspeler.
Zo is het bijvoorbeeld vooruitstrevend in het verwaarden van slachtbijproducten. Dit past perfect in hoe tegenwoordig tegen duurzaam ondernemen wordt aangekeken. Onder grote tijdsdruk zijn BDO M&A en Ameco erin geslaagd een aantal financiers mee te nemen in de visie van de ondernemer, ondanks de terughoudendheid van banken ten aanzien van het financieren nieuwbouwprojecten voor specifieke doeleinden. Vanwege de korte tijdslijnen liepen er meerdere processen – bouw, financiering, vergunningen – naast elkaar, waardoor op bepaalde momenten enige improvisatie, flexibiliteit en creativiteit noodzakelijk was.
Ik heb onze betrokkenheid als zeer bijzonder ervaren en wij zijn trots een bijdrage te hebben geleverd aan de realisatie van een van de modernste slachterijen van Europa. Alle betrokken partijen zijn vol overgave in dit proces gestapt, met enthousiasme en een rotsvast vertrouwen dat het goed zou komen.”
Rob Stekelenburg, van projectmanagement- en ingenieursbureau Promad – behartigt als gedelegeerd directievoerder de belangen van de opdrachtgever: “Mijn eerste gedachte? Zeer ambitieus. Maar ik heb toch ‘ja’ gezegd door het bouwteam dat gevormd is. Dat zijn louter en alleen zeer ervaren partijen in food. Wij hebben 20 jaar geleden onze eerste slachterij gerealiseerd en zijn nu elk jaar bij meerdere van dit soort trajecten betrokken. Wij houden de helikopterview, zijn de olie in de motor.
In het begin hebben we elkaar de vraag gesteld: Gaan we er met z’n allen voor? Ja. Het is een commitment. Het bouwteam bestaat niet alleen uit de partijen die dagelijks met elkaar te maken hebben, maar ook de gemeente en nutsbedrijven hebben hun nek uitgestoken. Waar we in het begin maandenlang wekelijks bij elkaar kwamen, is dat nu teruggebracht naar de reguliere één keer per veertien dagen. De snelheid van realiseren is een huzarenstukje. 18 februari is de eerste paal geslagen; de staalconstructie staat nu voor 95 procent. Zonder gebruik te maken van systeembouw. Nu is het de uitdaging om het gebouw verder gerealiseerd te krijgen. Partijen willen wel en mensen staan klaar, maar alles op tijd geleverd te krijgen lijkt nu de grootste uitdaging.”
Behalve genoemde partijen hebben ook JVZ Ingenieurs en Mulders Milieu Advies hun bijdrage geleverd in het bouwteam. Bessels besluit ten slotte: “In de jaren negentig had je nog dertien maanden nodig om vergunningen te verkrijgen, nu realiseren we in dertien maanden het hele traject. Als in de toekomst echt alle partijen gewend zijn met BIM te werken, kan het zelfs nog sneller.”
Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2017