Altijd op zoek naar duurzame samenwerking
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Altijd op zoek naar duurzame samenwerking

  • 11 november 2019
  • Door: Hans Reichart

Het succes van Koç Vleeswaren is te danken aan het grote enthousiasme van de gebroeders Gürcüoğlu, aldus directeur Hikmet Gürcüoğlu. Dit stelt het bedrijf in staat om het beste te maken van product, productietechnologie en marktbenadering. 

Familiebedrijf Koç Vleeswaren voorziet al 41 jaar de Europese markt van originele Turkse producten uit Anatolië. Belangrijkste producten zijn sucuk (zeg soedjoek; een droge, gekruide worst), pastirma (gedroogd vlees met een kruidencoating) en kavurma (roasted beef). Van de productie gaat ruim 90% naar het buitenland. De grootste markt is Duitsland, maar de worst wordt ook naar het Midden-Oosten en Centraal Azië geëxporteerd. “Vorige week ging er nog een bestelling naar Mongolië”, vertelt Hikmet Gürcüoğlu. 

Historie

De familie Gürcüoğlu is een familie van slagers. Het bedrijf begon in 1978 als Islamitische Slagerij Istanbul, de eerste halalslagerij met een worstmakerij in Den Haag. Twee jaar later kwam Hikmet als derde broer, net afgestudeerd aan de TU in Delft, in het familiebedrijf. In 1991 richtte Koç Vleeswaren zich op de productie van vleeswaren in een EG goedgekeurd pand op een industrieterrein in Zoetermeer. De onderneming groeide flink en betrok een nieuw pand in Zoeterwoude, uitgerust met hoogwaardige productiemiddelen, een moderne productieomgeving en voorzien van alle benodigde certificaten ten aanzien van voedselveiligheid, kwaliteitsborging en halal. Dagelijks gaan er alleen al aan sucuk tientallen tonnen de deur uit. Grotendeels liggen deze producten in de winkel onder private label. Daarmee is de fabrikant weliswaar onzichtbaar in de schappen, maar scherp in beeld als belangrijke partij voor de toeleveringsindustrie. 

Niche 

De markt voor Turkse worst is een niche, maar groot genoeg en groeiend. “Onze klanten richten zich sinds enkele jaren op de bredere, etnische markt. Sommige van onze afnemers informeren consumenten uitsluitend in de lokale taal, bijvoorbeeld het Duits, van declaratie tot en met bereidingswijze.” De locatie helpt bij die ontwikkeling. “Made in Holland op het etiket en geproduceerd door een moslimproducent, dat geeft halalconsumenten vertrouwen." 

Standaardisatie

Om te slagen op de private label markt, moet je als fabrikant bijdragen aan het succes van je afnemer. Koç Vleeswaren doet dat door constante hoogwaardige kwaliteit te leveren én te innoveren. Daarmee zijn de belangrijke spelers in de retailmarkt overtuigd van de toegevoegde waarde. Wat kwaliteitsbeheersing betreft, staat het aspect standaardisatie hoog in het vaandel. Ze passen gedurende het gehele productieproces meet- en regeltechniek toe, om de voedselveiligheid en kwaliteitsbeheersing te waarborgen. Beginnend met vaststelling van de vleessamenstelling met fotometrie, in-line vocht-, eiwit- en vetgehaltemetingen, temperatuurbeheersing van begin tot eind, metaaldetectie, labelcontrole, in-line lekdetectie, enzovoort." 

Foto: Wesley Pieterse (l) en Hikmet Gürcüoğlu

Samenwerking

Tot aan het ontwikkelen van machines werkt de onderneming nauw samen met machinefabrikanten om de processen te verbeteren. Koç Vleeswaren investeert sterk in automatisering van het productieproces. Ondanks de groei, vindt productie nog steeds plaats met een beperkt aantal mensen. Voor de optimalisatie van het verpakkingsproces is Repak, fabrikant van dieptrek verpakkingsmachines in Emmen, ingeschakeld. Ook Repak is, met zo’n 130 medewerkers, een familiebedrijf en zet sterk in op kwaliteit. In de verpakkingshal van Koç Vleeswaren staan vier machines van het bedrijf. De nieuwste machine verdubbelde de output ten opzichte van zijn voorganger, het aantal mensen aan de machine bleef gelijk. Repak is sinds eind jaren tachtig leverancier. 

"We zijn altijd op zoek naar duurzame samenwerking. Daar hechten wij veel waarde aan”, zegt Hikmet. “De basis en voorwaarde daarvoor is voor mij enthousiasme. Dit zie ik bij Repak heel duidelijk. Het is een drang om steeds beter te ontwikkelen, de klant beter te dienen. De machines die bij ons staan, zien de Repak-medewerkers als hún machines. Als er eens iets mee is, lopen ze nog harder dan wij."  

Beste verpakking

“Dit is een gezonde mentaliteit”, vindt Benelux verantwoordelijke van Repak Wesley Pieterse: “Onze medewerkers voelen zich betrokken en gaan niet snel weg. Een belangrijke kracht is daardoor dat onze mensen jarenlang bij de klant over de vloer komen en de mensen en het bedrijf goed kennen." Het vertrouwen in de leverancier is groot. In het contract staat niets over een gegarandeerde uptime. Het is een samenwerking die zijn vruchten afwerpt, dat blijkt uit het succes in de markt. “De kwaliteit werd onlangs nog eens bevestigd door kenners, toen een groep van verpakkingsexperts tijdens de Process Expo in Chicago, een door Koç Vleeswaren op onze machine geproduceerde verpakking, tot beste uitriep.”

Koç Vleeswaren heeft nieuwe plannen. Hikmet Gürcüoğlu staat met zijn familie voor een belangrijke beslissing. Waagt de onderneming een sprong, of houdt stapsgewijze groei de voorkeur? Hij noemt zich voorzichtig, maar weet ook dat de familie eerder bewezen heeft sprongen te kunnen maken.

www.kocvleeswaren.nl
www.repak.nl

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019