Om de verkoop van meer streek- en regioproducten te stimuleren, organiseert minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit onder andere een handelsmissie in eigen land. Over het hoe en waarom geeft Rudi Buis, senior woordvoerder minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, uitleg.
“De nationale handelsmissie staat op dit moment gepland voor het voorjaar van 2020.”
“Het doel van de handelsmissie is om consumenten, ondernemers, retailers, zorginstellingen, verwerkers, chefs en beleidsmakers bewust te maken van de mooie producten die Nederland produceert.”
“In de loop van de tijd is door schaalvergroting van agrarische productie, maar ook door verstedelijking en de afname van de agrarische beroepsbevolking, een ruimere afstand ontstaan tussen boeren en burgers. Dit leidt ertoe dat boeren en tuinders zich niet altijd gewaardeerd voelen voor het voorzien in het dagelijks eten en drinken van iedereen. Meer waardering voor voedsel door de consument draagt bij aan het besef dat voedselproductie van grote invloed is op onze leefomgeving. Ook kan dit bijdragen aan het verdienvermogen van boeren en tuinders. Een goed voorbeeld hiervan is de gemeente Bunnik. Deze gemeente ondersteunt dorpsplein-bunnik.nl. Op deze website bieden de lokale ondernemers hun lokaal verantwoord geproduceerd en bereid voedsel aan, dat je meteen online kunt bestellen. De gemeente heeft een duurzaam bezorgmiddel, een elektrische bakfiets, geschonken aan dit initiatief.”
“De voorbereiding voor deze nationale handelsmissie zit nog in de beginfase.”
“De meeste mensen kopen hun voedsel in supermarkten. De minister wil het voor deze consumenten mogelijk maken om daar ook regionaal geproduceerd voedsel te kopen. Daarnaast kan direct kopen bij de boer en tuinder, op regionale markten en bij stadslandbouwbedrijven de producent en consument dichter bij elkaar brengen, en de waardering voor het voedsel en het werk van de boer verhogen. Het geeft consumenten inzicht in waar hun voedsel vandaan komt en mogelijk komt er daardoor ook meer respect voor producent en product. Daardoor daalt de voedselverspilling en kan de producent een betere prijs krijgen voor zijn producten. Bovendien steun je door de aankoop van streekproducten de lokale economie, waardoor de middenstand de lokale verenigingen blijft sponseren.”
In principe staat samenwerking open voor alle partijen die streek- en regioproducten een warm hart toedragen.”
“Op het agroloket (www.ruimteinregels.nl) kunnen ondernemers die onnodige regeldruk ervaren in de dagelijkse bedrijfsvoering en die belemmeringen ervaren bij voorgenomen innovatieve investeringen dat melden. Onder meer in de logistiek zijn er knelpunten.”
“De minister wil een omschakeling van het systeem van voortdurende verlaging van de kostprijs van de producten naar voortdurende verlaging van het verbruik van grondstoffen. Dat noemen we kringlooplandbouw. Kringlooplandbouw leidt tot een betere positie van de boer en een betere natuur. En mooie producten in de schappen. Daar kan je niet op tegen zijn.”
“De nationale handelsmissie is een onderdeel van de LNV-visie op kringlooplandbouw en het bijbehorende realisatieplan, dat voor de zomer is uitgebracht. De Nederlandse land- en tuinbouw en visserij is wereldwijd toonaangevend. Het is de ambitie van het kabinet deze positie te behouden, ook over 50 jaar.
“Tegelijkertijd staat Nederland voor een aantal grote maatschappelijke uitdagingen. Zo dreigt onze bodem, de belangrijkste hulpbron voor de boer, uitgeput te raken, hebben we te maken met een verlies aan biodiversiteit en heeft Nederland zich gecommitteerd aan het klimaatakkoord. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden kiest minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) voor een omslag naar kringlooplandbouw in 2030, waarvan de handelsmissie onderdeel uitmaakt.”
Beeld: ©Ministerie van LNV
Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019