Afzetmarkt voedingsbedrijven structureel veranderd
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Afzetmarkt voedingsbedrijven structureel veranderd

  • 27 mei 2021

Voedingsbedrijven streven vaak naar een mix van klanten om niet te afhankelijk te zijn van één markt of één land. De coronapandemie heeft in extreme mate laten zien dat toegang tot alternatieve afzetkanalen voor bedrijven van groot belang kan zijn voor het voortbestaan van ondernemingen. Strategische spreiding van afzet staat daardoor nog nadrukkelijker op de agenda. 

Door de coronapandemie is een grote verschuiving in de bestedingen aan eten en drinken ontstaan. Met de heropening van de horeca, passen consumenten hun gedrag weer aan. De afzetmarkt voor leveranciers van voeding beweegt zich daarom in de komende anderhalf jaar naar een nieuw evenwicht. Het belang van foodretail blijft voorlopig groter dan voor corona blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau.

Bestedingen verschoven naar foodretail en online

Tijdens de pandemie zijn bestedingen aan eten en drinken op twee manieren verschoven; van horeca naar retail en van fysiek naar online. De eerste beweging vond ook plaats in Duitsland, Frankrijk, België en het VK zo krompen horecabestedingen in 2020 in totaal met 90 miljard euro en steeg de omzet van foodretail met 40 miljard euro. Wat betreft de tweede verschuiving is naast de sterke omzetgroei van online boodschappen- en maaltijdbezorging ook het aantal webwinkels dat voeding verkoopt flink toegenomen.

“Voor voedingsleveranciers voorzien we dat de markt zich naar een nieuwe situatie beweegt, met een andere verdeling qua afzetmarkten. Nu maatregelen worden versoepeld gaat de afzet in de horeca zich weliswaar herstellen, maar inzet op alternatieve afzetkanalen kan ook voor de komende anderhalf jaar nodig blijken”, aldus Ceel Elemans, Sector Banker Food & Agri ING.

Verschuivingen pakken nadelig uit voor veel leveranciers

Voor voedings- en drankenproducenten die aan de retail leveren heeft de verschuiving voor hun omzet doorgaans gunstig uitgepakt. Maar er is ook een grote groep leveranciers die zich voornamelijk op horeca richt en het afzetverlies niet kan compenseren met een toename van de verkoop via de retail of een eigen webshop. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat 1 op de 5 voedingsproducenten in het eerste kwartaal nog een beroep deed op de NOW.

Post-corona

De situatie pre-corona keert niet terug. Naast de verwachting dat het nog maanden duurt voordat de horeca weer echt volledig open is, staan ook bestedingen van jongeren en internationale toeristen nog onder druk. Blijvende veranderingen zijn dat mensen meer thuis zullen werken dan voorheen en dat online bestedingen aan eten en drinken structureel op een hoger niveau liggen.

Wat betekent dit voor voedingsproducenten en groothandels?

Terugkeer naar de oude afzetverhoudingen tussen foodretail en foodservice is geen vanzelfsprekendheid. Zeker voor horecaleveranciers kan inzet op alternatieve afzetkanalen voor de komende anderhalf jaar nog nodig blijken. Daarnaast heeft online bestellen van boodschappen en maaltijden zich in rap tempo doorontwikkeld waardoor leveranciers zullen moeten bepalen welke rol online kan spelen als afzetkanaal voor hun producten.

Lees het volledige rapport ‘De Voedingssector na corona’

Bron: ING