WUR: aandeel van duurzame voedselaankopen is gestegen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

WUR: aandeel van duurzame voedselaankopen is gestegen

  • 27 september 2022

Consumenten gaven in 2021 9,5 miljard euro uit aan duurzaam voedsel. Aan producten met keurmerken zoals Beter Leven, Biologisch en Rainforest Alliance geven we steeds meer geld uit. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021, uitgevoerd door Wageningen University & Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. 

Aandeel bestedingen aan voedsel met een keurmerk neemt toe

Het aandeel van duurzaam voedsel in de totale voedselbestedingen is toegenomen van 17% naar 19%. Er is een grotere vraag en aanbod van deze producten. De bestedingen aan producten met een keurmerk zijn in bijna alle productgroepen gestegen. De totale bestedingen aan duurzaam voedsel stijgen in 2021 met 12% ten opzichte van 2020. Deze stijging is vooral in supermarkten zichtbaar. De totale bestedingen aan alle soorten voedsel, ook aan producten zonder de gemeten keurmerken, zijn in 2021 met 1% toegenomen. Door de beperkende coronamaatregelen in bijvoorbeeld de horeca en catering, zijn de bestedingen daar net als in 2020 lager dan de jaren ervoor.

Bestedingen per koopkanaal

  • De foodservice heeft in 2021 enig herstel laten zien in de voedselafzet. De bestedingen aan duurzaam voedsel zijn daar met 6% gestegen, de totale bestedingen aan alle soorten voedsel met 8%. De bestedingen aan voedsel in de foodservice in 2021 zijn nog altijd lager dan in de jaren vóór de coronapandemie.
  • Supermarkten hebben wel een stijging in aankopen van duurzaam voedsel laten zien, namelijk met 14%. De totale bestedingen aan alle soorten voedsel in supermarkten zijn in 2021 evenals in 2020 relatief hoog ondanks een lichte daling van 1% in 2021.
  • Speciaalzaken voor duurzame voeding kennen een stijging van 2% in de bestedingen.

Bestedingen aan keurmerken

De grootste procentuele stijging in de bestedingen in alle gemeten verkoopkanalen is te zien bij producten met de keurmerken Rainforest Alliance (+110%) en On the Way to PlanetProof (+32%). De toename van bestedingen aan producten met Rainforest Alliance keurmerk heeft deels te maken met het in 2018 fuseren van Rainforest Alliance met UTZ Certified. Daarna is een nieuwe standaard ontwikkeld onder de naam Rainforest Alliance met een nieuw logo-ontwerp. De groei van On the Way to PlanetProof komt vooral door de verdere opschaling in het supermarktkanaal. Aan producten met het keurmerk Beter Leven gaven consumenten het meeste uit, circa € 3,2 mld., gevolgd door Biologisch, € 1,6 mld. Rainforest Alliance volgt met € 1,3 mld.

Bekijk de Monitor Duurzaam Voedsel 2021

Wur.nl

De Monitor Duurzaam Voedsel bekijkt de consumentenbestedingen aan producten met een duurzaamheidskeurmerk via drie verkoopkanalen: supermarkten, foodservice zoals horeca en catering, en speciaalzaken voor duurzame voeding. De gemeten keurmerken zijn ASC, Biologisch, Beter Leven, Fairtrade, MSC, Onthe way to PlanetProof, Rainforest Alliance, UTZ Certified, en Vrije Uitloop.

Bron: WUR