Week Zonder Vlees & Zuivel focust op regio’s
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Week Zonder Vlees & Zuivel 2025 focust op regio’s

  • 03 maart 2025

Op 3 maart 2025 start de achtste editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. Dit jaar kiest de campagne voor een regionale strategie, gebaseerd op onderzoek van Norstat in opdracht van Stichting Week Zonder Vlees. Hieruit blijkt dat eetgewoonten sterk variëren per regio. 

In grote steden eet slechts 18% van de inwoners dagelijks vlees, terwijl dit in het noorden van Nederland oploopt tot 36%. Ook zuivelgebruik ligt daar hoger: 59% van de noordelijke inwoners gebruikt dagelijks zuivel, tegenover 35% in de grote steden. De bekendheid van de campagne is landelijk gemiddeld 44%, maar deelname in het noorden blijft met 10% achter bij andere regio’s, waar dit tussen de 19 en 25% ligt. Toch staat 68% van de inwoners in het noorden open voor minder vleesconsumptie en steunt een meerderheid een ambitieus duurzaamheidsbeleid.

Foodtrucktour om plantaardig eten toegankelijker te maken

Om deelname te stimuleren, zet de Stichting dit jaar een foodtruck in die plantaardige lunchgerechten uitdeelt. De nadruk ligt op het noorden, waar de campagne al bekend is, maar deelname achterblijft. De foodtruck doet Hoogeveen (3 maart), Leeuwarden (4 maart), Groningen (5 maart) en Utrecht (6 maart) aan. Met deze hands-on aanpak wil de organisatie laten zien hoe veelzijdig en smakelijk plantaardig eten kan zijn.

Mediacampagne en landelijke initiatieven

Naast de foodtruck is de campagne prominent zichtbaar in het straatbeeld. Dankzij mediapartners Global en JCDecaux wordt buitenreclame ingezet om bewustwording te vergroten. Hierin wordt speels ingespeeld op veelgehoorde reacties op sociale media, zoals “Ik eet nog liever karton” of “Ik geef dit nog niet aan m’n hond.”

Door het hele land worden acties georganiseerd. Supermarkten geven kortingen op plantaardige producten, Vivera maakt van Vriezenveen ‘TofuTown’ en Van der Valk Schiphol introduceert een ‘Green Getaway’-arrangement. Ook bedrijfsrestaurants, scholen en ziekenhuizen doen mee. Vorig jaar namen 2,8 miljoen Nederlanders deel, waarvan 80% daarna aangaf minder vlees te willen eten en 59% minder zuivel.

Weekzondervlees.nl

Bron: Stichting Week Zonder Vlees