Volgende groene stap bij Van Loon Group: Een nieuw gaarsysteem
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Volgende groene stap bij Van Loon: Een nieuw gaarsysteem

  • 05 februari 2024
  • Door: Janneke Vermeulen

De vleesproducten van Van Loon Group liggen dagelijks op acht miljoen Nederlandse bordjes. Wie denkt dat bij zo’n grote vleesproducent weinig ruimte is voor duurzaamheid, zit er flink naast. 

Eigenlijk speelde duurzaamheid in eerste instantie niet per se een rol bij de motivatie voor een nieuw gaarsysteem. “We moesten vooral opschalen. We namen de productie over van een andere locatie, die zich zou gaan richten op vegan producten. En sowieso zitten gegaarde producten flink in de lift de laatste jaren,” aldus Sander Krijnen, manager R&D bij Van Loon Group. “Maar bij het testen bleek al dat het energieverbruik drastisch lager lag dan bij onze vorige oven. Een bijkomend voordeel, dat toevallig wel precies in ons straatje past.” 

Duurzaamheid is namelijk één van de pijlers van de grote vleesproducent. Zo was Van Loon de eerste retailleverancier die overstapte op 1-ster Beter Leven varkensvlees, is het bedrijf voorloper qua plasticreductie in verpakkingen (de eerste die gehakt in een flowpack verpakte), lanceerde de producent het vleesvervangersmerk The Blue Butcher, en richt het zich met twee eigen ontwikkelde concepten (‘Varken op z’n Best’ en ‘Rund op z’n Best’) op verduurzaming van de hele keten, zelfs tot het gebied van veevoer en stalinrichting. Intussen wordt achter de schermen hard nagedacht over hoe ze de definitie van duurzaamheid de komende jaren breder kunnen trekken. Of, zoals Sander het zegt: “Duurzaamheid stopt niet bij energieverbruik.”        

Paul Verbruggen, Product Owner Heat Treatment GEA en Sander Krijnen, manager R&D bij Van Loon Group

Marktleider 

Dagelijks liggen de producten van Van Loon Group bij maar liefst acht miljoen Nederlandse consumenten op het bord. Het bedrijf werd opgericht in 1971 door Jos van Loon en maakte sindsdien een vastberaden groei door tot de positie die het bedrijf nu inneemt: marktleider in vlees en convenience. Inmiddels staan zoons Erik (voorzitter van de Raad van Commissarissen) en Roland (CTO) aan het roer van het familiebedrijf. De waarden zijn meegegroeid met de tijdsgeest: “Wij willen duurzamer eten voor iedereen bereikbaar maken – dus betaalbaar en beschikbaar. Via de supermarkt, maar ook steeds meer via convenience. We leveren grondstoffen maar maken zelf ook volop maaltijden, soepen, salades en sauzen,” aldus Sander.   

Natuurlijk moesten Van Loon en later zijn zonen in de loop van die 52 jaar ook beren op de weg overwinnen. Sander: “De laatste jaren waren dat vooral de beschikbaarheid van grondstoffen en stijgende prijzen. En momenteel zijn we hard bezig met de vraag hoe we de eiwittransitie verder kunnen vormgeven. In de jaren voor corona waren vleesvervangers enorm in opmars. Maar het beeld kantelt langzaam: vleesvervangers worden vaker duur, te bewerkt of niet lekker gevonden. Hybride producten zijn een mogelijke oplossing, daar experimenteren we nu volop mee.”     

Flexibiliteit

Na de stormachtige ontwikkelingen van de laatste jaren (covid, oorlog, inflatie), rijst de vraag: kunnen fabrikanten nog wel voorspellen hoe hun producten er over één, twee of vijf jaar uitzien? Dikke kans van niet. En dus zet GEA, één van Van Loon’s vaste machineleveranciers, volop in op flexibiliteit. Marcel van den Heuvel, Senior Area Salesmanager bij GEA, licht toe: “In 2007 hebben we hier een eerste generatie van het garingssysteem CookStar geleverd, voor de doorgaring van onder andere hamburgers en worsten. Sindsdien hebben we een paar professionaliseringsslagen gemaakt: zo kan de nieuwe CookStar hier ook roken. Daar wordt nu nog geen gebruik van gemaakt, maar de optie is er. Het is veel efficiënter qua energieverbruik om te garen en roken in dezelfde lijn dan in batches.”     

Van 22 naar 18 minuten

In 2022 werd bij Van Loon in Best (één van de productielocaties voor retail en foodservice) de derde en nieuwste generatie CookStar in gebruik genomen, met dubbele spiraal. Behalve flexibeler is bij deze ook de proces- en klimaatbeheersing geoptimaliseerd. Marcel: “Dit systeem kan vocht uit de oven verwijderen zonder energie te verliezen. Ook kunnen de producten op lagere oventemperatuur dezelfde kerntemperatuur bereiken. Gevolg: een lager energieverbruik en dus een lagere total cost of ownership.” Sander vult aan: “De capaciteit is zo’n 40% hoger dan voorheen. De band waarop de producten gaan, is wel iets langer, maar het relatieve verschil is nog steeds enorm. Hetzelfde geldt voor de gaartijden. De kippenvleugels die bijvoorbeeld gisteren op de band gingen, hoeven nu nog maar 18 minuten te garen in plaats van 22 minuten.”

Naast kippenvleugels gaan er ook spareribs, worstjes, hamburgers en vinken in de enorme gaaroven. “Eigenlijk zouden we de energiekosten op productniveau willen differentiëren, dat is een volgende stap,” aldus Sander. Gelukkig biedt Marcel perspectief: “Bij de stap naar de volgende generatie CookStar ligt de focus op digitalisering. We mogen dan marktleider zijn op gaarsystemen voor de foodmarkt, dat is nog geen reden om achterover te leunen.” 

www.vanloongroup.com/nl
www.gea.com

Foto's: © Bert Jansen Fotopersburo

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2024