Voedingswinkels houden stand in online tijdperk
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Voedings­win­kels houden stand in online tijdperk

  • 27 mei 2025

Ondanks de stevige opmars van online winkelen blijven fysieke winkels een belangrijke schakel in de Nederlandse economie; ook binnen de voedingsindustrie. Terwijl non-food flink inlevert, blijft food-retail groeien, zowel in aantal vestigingen als winkeloppervlak.

Sinds 2010 nam het totaal aantal stenen winkels af met bijna een kwart. Binnen food bleef de schade beperkt: per saldo verdwenen er 1.334 winkels, maar daar tegenover stonden 600 nieuwe supermarkten en ruim 200 mini-supers. De groei zit dus vooral in grotere formules. Binnen de non-food verdween bijna 30% van de winkels.

Van binnenstad naar periferie, van non-food naar food

Het totaal aantal winkelmeters bleef nagenoeg gelijk, maar er vond wel een duidelijke verschuiving plaats. Food-retail groeide met 25% aan winkeloppervlak, vooral door uitbreiding van supermarkten. Non-food leverde juist 7% in. Deze ontwikkeling betekent dat producenten en leveranciers in de voedingssector zich steeds meer richten op grotere, perifere verkooppunten in plaats van kleinere speciaalzaken in de binnenstad.

Arbeidsproductiviteit onder druk in retail en groothandel

De detail- en groothandel kampen met een krappe arbeidsmarkt en stagnerende arbeidsproductiviteit. Dat geldt ook voor de foodsector. Technologie zoals data-analyse, robotisering en kunstmatige intelligentie kan processen efficiënter maken, maar vraagt investeringen en veranderbereidheid. “Op het gebied van personeelsbehoud is er nog een enorme wereld te winnen.”

Rabobank.nl

Bron: Rabobank