Voedingsinnovatie ontleed: Hype versus werkelijke impact
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Voedingsin­novatie ontleed: Hype versus werkelijke impact

  • 14 juni 2023

De voedingsindustrie heeft het afgelopen decennium een golf van disruptieve innovatie in voedingsproducten meegemaakt. Van plantaardig vlees tot insecten-eiwitrepen en precisie-gefermenteerde melkeiwitten, deze producten beloofden een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop we eten. Uit een recent rapport van de Rabobank blijkt echter dat veel van deze innovaties de hype niet hebben waargemaakt.

Ondanks de aanvankelijke opwinding en interesse van investeerders hebben veel trends in de voedingsmiddelenindustrie moeite gehad om aan te slaan bij consumenten, wat heeft geleid tot beperkte omzetgroei en uitdagingen op het gebied van winstgevendheid. Het rapport van de Rabobank benadrukt de belangrijke les die investeerders hebben geleerd, met name investeerders van buiten de voedsel- en landbouwindustrie: veranderen hoe consumenten eten is een grotere uitdaging dan veranderen wat ze eten, vooral wanneer er vertrouwde en beter smakende alternatieven beschikbaar zijn.

Verschuiving naar stapsgewijze innovaties

De komende jaren kan de sector een verschuiving verwachten naar meer stapsgewijze innovaties en minder totaal ontwrichtende innovaties. Met minder verstoringen in het algemeen zal er ruimte ontstaan voor meer incrementele innovaties in de winkelschappen en in restaurants. Retailers, restaurants en hun leveranciers moeten hun innovatiepijplijnen op elkaar afstemmen om deze kansen te benutten.

"Hoewel ontwrichtende innovaties deze keer niet aan onze verwachtingen hebben voldaan, wordt verwacht dat de kwaliteit van ontwrichtende voedingsproducten in de toekomst zal verbeteren en ons misschien zal verrassen. Terwijl we genieten van de voordelen van stapsgewijze innovatie, is het cruciaal om een oogje in het zeil te houden voor the next big thing, want we willen niet dat de toekomst van voedsel aan ons voorbij gaat," aldus de Rabobank.

Lees het hele rapport ‘Disruptive food products prove to be more hype than bite’

Research.rabobank.com

Bron: Rabobank